Literatura
Spotkanie z Fritzem Katerem

Spotkanie z Fritzem Katerem

  • 2010-10-24, , godzina 19:30
  • wstęp wolny
  • Teatr Dramatyczny Scena Przodownik, Warszawa
  • Zobacz profil >>

Opis

Laboratorium Dramatu zaprasza na spotkanie z Fritzem Katerem, jednym z najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy niemieckich. Główne tematy dramatów Katera to  stan niemieckiego społeczeństwa po upadku muru, przemiany historyczne i społeczno-polityczne w Niemczech i Europie.  Rozmowę poprowadzi Joanna Derkaczew. W spotkaniu wezmą udział tłumacze dramatów Katera – Małgorzata Sugiera i Mateusz Borowski.

Fritz Kater (ur. 1966) wychował się w Berlinie Wschodnim, odbył obowiązkową służbę wojskową i zdobył wykształcenie zawodowe jako mechanik. Współpracował z amatorskimi grupami teatralnymi, które działały przy gminach ewangelickich. W 1987 roku wyjechał do Niemiec Zachodnich, gdzie utrzymywał się, pracując jako kelner, asystent reżysera i kierowca taksówki w Bawarii. Wtedy też zaczął pisać. W 1990 roku powrócił do Berlina. Jego sztuka czas kochania czas umierania została nagrodzona w 2003 roku Muhlheimer Dramatikerpreis, a jej prapremierowa inscenizacja na scenie Talia-Theater w Hamburgu w reżyserii Armina Petrasa otrzymała zaproszenie na Berliner Theatertreffen. Jej polski przekład Mateusza Borowskiego i Małgorzaty Sugiery ukazał się w antologii Wielość teatrów (Kraków 2005), a polska prapremiera odbyła się w 2005 roku na scenie Teatru Dramatycznego w Warszawie. Teatr w Jeleniej Górze wystawił także w czerwcu 2008 roku We are camera / rzecz o Jazonie w przekładzie i reżyserii Krzysztofa Minkowskiego. Kolejny wybór dramatów Fritza Katera „Z zaginionego świata” w tłumaczeniu Mateusza Borowskiego i Małgorzaty Sugiery ukazał się w 2010 roku w serii Dramat Wspołczesny wydawnictwa Panga Pank.

Najbardziej tajemnicza postać współczesnej niemieckiej dramaturgii. Chociaż jego sztuki święcą triumfy na scenach najważniejszych teatrów w Niemczech, nikt nie zna jego twarzy. Krytycy twierdzą, że to pseudonim młodego reżysera Armina Petrasa, na co wskazuje pochodzenie nazwiska - to imię kota, bohatera znanego amerykańskiego komiksu. Jednak Petras stanowczo temu zaprzeczył  - Kater oddaje tekst i natychmiast znika - oświadczył reżyser... Między reżyserem i autorem jest jednak jakieś podobieństwo: obaj urodzili się w latach 60., obaj w dzieciństwie wyemigrowali z rodzicami do wschodnich Niemiec i obaj pod koniec dekady lat 80. przeprowadzili się z powrotem na Zachód. Kiedy Petras zaczynał karierę w monachijskiej Kammerspiele, Kater pisał pierwszą sztukę "Wojna. Zło III", opartą na technice samplowania, czyli nakładania na siebie motywów zapożyczonych u innych autorów (w tym wypadku z "Markizy O." Kleista). Spotkali się na dobre w Hamburgu, gdzie Petras zrealizował w Thalia Theater trylogię Katera o NRD, w której skład wchodzi "Czas kochania, czas przemijania". NRD zdaje się być najważniejszym tematem zarówno dla autora, jak i reżysera.  (Gazeta Wyborcza)

W dniach 23 i 24 października Fritz Kater poprowadzi również warsztaty dla dramaturgów.

Polecamy
Ostatnio dodane
Zobacz, na czym dokładnie polega kształcenie dualne!
Znamy program 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Poezji Silesius

W programie znajdziemy m.in. wydarzenia z okazji Roku Czesława Miłosza, premiery książek, spotkania autorskie, czytania wierszy i koncerty.

nagroda literacja warszawy
Ogłoszono nominacje do 17. Nagrody Literackiej Warszawy

Laureatów poznamy w czerwcu 2024 roku.

Popularne
Hanna Lemańska nie żyje
Hanna Lemańska nie żyje

W niedzielę 31 sierpnia 2008 roku zmarła Hanna Lemańska-Węgrzecka autorka "Chichotu losu", "Aneczki" oraz "Jak będąc kobietą w dowolnym wieku zepsuć życie sobie i innym. Poradnika dla początkujących".

Fenomen Christiana Greya
Fenomen Christiana Greya

"50 twarzy Greya" to bestseller ostatnich miesięcy. Na czym polega fenomen książki i dlaczego kobiety niemalże każdego kontynentu zachwycają się Panem Greyem?

Brak zdjęcia
Ch. Bukowski - Najpiękniejsza dziewczyna w mieście

Można zakończyć robienie laski na kilka różnych sposobów. Można na przykład połykać i nie połykać. Charles Bukowski, natomiast robi czytelnikowi laskę, a następnie pluje mu jego własną spermą w twarz. A ten się jeszcze z tego cieszy.