Dzieje się - Sztuka

26. Festiwal Mozartowski już za nami. Zobacz, co się działo

2016-08-01 13:56:30 | Warszawa

Festiwal Mozartowski to najważniejsze wydarzenie artystyczne w Europie. Jest organizowany od roku 1991 przez Warszawską Operę Kameralną. Założyciel Stefan Sutkowski oraz reżyser Ryszard Peryt doprowadzili do tego, że co roku w Warszawie można na żywo usłyszeć wszystkie dzieła Mozarta.  

W tegorocznej edycji Festiwalu Mozartowski wzięło udział 12 tysięcy osób z całej Polski. Widzowie mogli zobaczyć spektakle oraz wysłuchać koncertów zarówno na scenie operowej, jak i przestrzeni miejskiej. Dyrektor Jerzy Lech, odpowiedzialny za całokształt festiwalu, wyszedł z inicjatywą zagrania niektórych koncertów w plenerze.

Dodatkowo w ramach kampanii „Polecam słuchać Mozarta” utworzono specjalną muzyczną infolinie, na której dzwoniący mogli posłuchać arii Mozarta. W kampanie zaangażowani zostali znani na całym świecie muzycy. Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Marta Boberska oraz Robert Gierlach nie tylko wykonywali arie przez telefon, ale zgodzili się pokazać na warszawskich plakatach, jak w wolnych chwilach słuchają Mozarta.  

Festiwal otworzyła opera „Don Giovanni”, powszechnie uważana za najlepsze dzieło Mozarta. Uczestnicy festiwalu mogli także zobaczyć najbardziej rozpoznawalne dzieła sceniczne kompozytora. Te znane (m.in. „Czarodziejski flet”, „Wesele Figara”, „Così fan tutte”, „Łaskawość Tytusa”) zebrały największą publiczność. Nawet te mniej rozpoznawalne („Apollo et Hyacinthus”, „Die Schuldigkeit des ersten Gebots”) również cieszyły się ogromną popularnością widzów. Tradycyjnie na festiwalu zaprezentowano także symfonie i najwybitniejsze formy wokalno-instrumentalne Mozarta, takie jak „Requiem” oraz „Msza c-moll”.

Cykl Mozart OFF, podczas którego mogą zaprezentować się młodzi artyści, pojawił się także w tym roku. Koncerty odbywały się w nietypowych miejscach Warszawy (np. w Ogrodach Biblioteki Uniwersyteckiej, Muzeum Warszawskiej Pragi, ratuszu Dzielnicy Ursynów, parku Powsinie) i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Jednak to projekt „Mozart na Placu Defilad” zebrał największą publiczność. To właśnie tam można było wysłuchać utwory kompozytora w oryginalnej i nowej aranżacji.

Nawet najmłodsi widzowi mogli znaleźć coś dla siebie. Dla dzieci przygotowano specjalne spektakle (m.in. „Bastienka”) we wnętrzu Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich. Edycje dla dzieci zakończyło przedstawienie „W krainie czarodziejskiego fletu” w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej, natomiast dla pozostałych widzów opera przygotowała „Czarodziejski flet”.

AB/ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: 26. festiwal mozartowski, podsumowanie festiwalu, mozart koncert
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Narodziny Wenus, Sandro Botticelli
"Narodziny Wenus" - co ukryto w obrazie bogini miłości?

Sandro Botticelli umiejętnie zestawił ze sobą statyczną pozę Wenus i dynamiczne gesty pozostałych postaci.

Alternatywne postacie Disney Marvel
Z "Krainy lodu" do "Avengers" - zobacz wspaniałe przeróbki artysty [FOTO]

Z bajek Disneya krótka droga do filmów z MCU.

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.