Opis
- Na pierwszy rzut oka „Gardenia” Elżbiety Chowaniec to sztuka feministyczna - napisała profesor Irena Grudzińska-Gross - Bohaterkami są wyłącznie kobiety, ich życie jest ciężkie, także z powodu mężczyzn, jednocześnie niezbędnych i nieprzydatnych. Jest to także tekst o plagach społecznych, szczególnie o alkoholizmie i biedzie. Oba te odczytania są oczywiście słuszne, ale „Gardenia” jest przede wszystkim obrazem Polski od lat trzydziestych do dnia dzisiejszego.
Prababka służy ojczyźnie jako ekskluzywna prostytutka odwracająca uwagę esesmanów od akowskiej konspiracji, babka przemierza Polskę wzdłuż i wszerz handlując ciuchami. Córka konsekwentnie zamienia dom w melinę, a wnuczka pnie się w korporacyjnej hierarchii.
Nie wszystkie bohaterki sztuki są alkoholiczkami, ale wszystkie ponoszą konsekwencje rodzinnego picia, bo - czy tego chcą, czy nie – biorą udział w mocno zakrapianej sztafecie pokoleń.
Prababka służy ojczyźnie jako ekskluzywna prostytutka odwracająca uwagę esesmanów od akowskiej konspiracji, babka przemierza Polskę wzdłuż i wszerz handlując ciuchami. Córka konsekwentnie zamienia dom w melinę, a wnuczka pnie się w korporacyjnej hierarchii.
Nie wszystkie bohaterki sztuki są alkoholiczkami, ale wszystkie ponoszą konsekwencje rodzinnego picia, bo - czy tego chcą, czy nie – biorą udział w mocno zakrapianej sztafecie pokoleń.
„Gardenia” Elżbiety Chowaniec dowcipnie i bez martyrologicznego zadęcia opowiada historię czterech pokoleń polskich kobiet i pokazuje, że skłonność do alkoholu może być wrogiem znacznie groźniejszym niż pogmatwana historia dwudziestego wieku.
Na scenie zobaczymy Dorotę Landowską, Agnieszkę Warchulską, Paulinę Kinaszewską i Martynę Peszko.
Fragment przedstawienia można obejrzeć na stronie: http://www.tat.pl/sztuka_ld.php?id=897
Na scenie zobaczymy Dorotę Landowską, Agnieszkę Warchulską, Paulinę Kinaszewską i Martynę Peszko.
Fragment przedstawienia można obejrzeć na stronie: http://www.tat.pl/sztuka_ld.php?id=897