Sztuka
Zło może urosnąć - debata publiczna

Zło może urosnąć - debata publiczna

  • 2010-10-11, , godzina 18:00
  • wstęp wolny
  • Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, Warszawa
  • Zobacz profil >>

Opis

Zło może urosnąć, czyli o tym jak i dlaczego reagować, kiedy słyszymy mowę nienawiści to I Publiczna Debata Stowarzyszenia Otwarta Rzeczpospolita i Teatru Polskiego dedykowana pamięci Marka Edelmana w pierwszą rocznicę Jego śmierci. Zapraszmay na to niezwykłe spotkanie 11 października o godzinie 18.

Czy Teatr Polski - instytucja kultury oraz Otwarta Rzeczpospolita - stowarzyszenie, które przeciwstawia się antysemityzmowi i wszelkim formom ksenofobii i dyskryminacji w życiu publicznym, które działa na rzecz tolerancji, a przeciwko szerzeniu nienawiści mogą znaleźć pole współpracy na jakim obie instytucje będą wspólnie realizować swoje cele? Podejmujemy się tego zadania przekonani, że możemy sobie nawzajem służyć, zwłaszcza mając na uwadze najlepsze tradycje wykreowane przez założyciela Teatru Polskiego Arnolda Szyfmana i doświadczenia Otwartej Rzeczpospolitej.

Postanowiliśmy współorganizować otwarte debaty o ważnych i aktualnych aspektach życia publicznego. Będą się odbywać co trzy-cztery miesiące, zawsze w poniedziałek, a ich miejscem będzie Teatr Polski.

Problem nietolerancji i mowy nienawiści w przestrzeni publicznej niepokoił nas od dawna, ale kiedy zdecydowaliśmy, żeby stał się tematem pierwszej debaty nie wiedzieliśmy jeszcze, nawet sobie nie wyobrażaliśmy, że z dnia na dzień będzie zyskiwał na aktualności, a życie będzie nam dostarczać nowych, niewyobrażalnie zaskakujących przykładów publicznie wyrażanej wrogości i siania nienawiści. Wystarczy wziąć gazetę, włączyć radio czy telewizor, przejść się ulicami miast, wsiąść do tramwaju czy autobusu. O udziale w imprezach sportowych nie wspominając. Nasze oczy i uszy atakują napisy, rysunki i wypowiedzi osób prywatnych i publicznych, świeckich i duchownych. Te nienawistne opinie często mają ton agresywny, ale nierzadko przyjmują ton troski o wspólne polskie dobro, oburzenia na rzekome zło, które trzeba powstrzymać we wspólnym interesie. Dużo rzadziej słyszymy głosy sprzeciwu wobec przejawów nienawiści i nietolerancji. Brakuje ich, bo się boimy konfrontacji z rzecznikami zła, albo, co gorsza, bo nie dostrzegamy ukrytej wrogości lub nie doceniamy jej rozmiarów.

„Nienawiść jest łatwa. Miłość wymaga wysiłku i poświęcenia" - pouczał nas Marek Edelman. Zatem, podejmujemy się trudnego zadania, postanawiając pójść za Jego nakazem i „pilnować, by kultura pielęgnowała dobro, nie nienawiść", „uczyć w szkołach, w przedszkolach, na uniwersytetach, że zło jest złem, że nienawiść jest złem i że miłość jest obowiązkiem, ...walczyć ze złem tak, żeby ten, który czyni zło, zrozumiał, że nie będzie dla niego litości." Marek Edelman przestrzegał, że przyzwalanie, „żeby na ulicach miast demokratycznych krajów, w imię swobód demokratycznych, odbywały się parady nienawiści i nietolerancji, to zły znak. I to nie jest demokracja, bo demokracja nie polega na przyzwoleniu na zło, nawet najmniejsze, bo ono może nie wiadomo kiedy urosnąć."

Masz dość nienawistnych słów, obrażania i dyskryminacji w języku publicznym? Oburza Cię bezkarność mówiących? Chcesz zareagować, ale nie wiesz jak?

Przyjdź na debatę i weź udział w dyskusji!

Paneliści:

Agnieszka Graff

Jarosław Gugała

Agnieszka Holland

oraz

Paweł Huelle

Miejsce: Scena Kameralna Teatru Polskiego w Warszawie (wejście od ul. Sewerynów).

Ostatnio dodane
Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.