Recenzje - Teatr

Pamiętajcie o błaźnie

2007-12-17 15:46:51 | Warszawa

 Chciałabym jeszcze raz usiąść przy błaźnie, żeby go posłuchać. Błaznem jest Wiesław Komasa w Teatrze Studio. Jego tekst to patchwork z fragmentów ról błazeńskich z „Wieczoru Trzech Króli”, „Opowieści zimowej”, „Króla Lira”, „Wszystko dobre, co się dobrze kończy”, „Hamleta” i „Makbeta”.

„Niestety, biedny Yorick! Znałem go, był to człowiek nieskończonego dowcipu i najdoskonalszych konceptów! Tysiąc raz woził mnie na grzbiecie, a teraz, jakże odstręczające jest to dla mej wyobraźni! Zbiera mi się na mdłości, gdy na to patrzę. Tu były wargi, które całowałem, sam nie wiem jak często. Gdzie są teraz twe drwiny? Twe igraszki? Twe piosenki?”.

Za Szekspirem chciałaby się wołać: gdzie zgubiłeś się Yoricku, królewski błaźnie? Jesteś zawsze bardzo potrzebny. Musisz ratować swoim poczuciem humoru. Zadrwij z niemiłościwie panujących. Przekomarzaj się. Daj swój dystans do świata i ludzi. Czaruj. I błazen jest z nami, ale tylko na chwilę. Odchodzi... Nie wróci. Słuchajcie go, póki macie taką szansę. Zabiera ze sobą stołek, na którym siedział. Ma walizkę w dłoni. Spodnie na szelkach i mocno czerwona jedwabna koszula. Szminka na ustach. Maska z białej farby na twarzy. Kłania się na pożegnanie.

Monodram jest bardzo trudną formą, Wiesław Komasa poradził sobie z nią znakomicie. Jego profesjonalizm można tylko podziwiać. Udowadnia, że aktorstwo może być wielką sztuką.


Marta Jadwiga Chowaniec
marta.chowaniec@dlastudenta.pl







Słowa kluczowe: Yorick, czyli spowiedź błazna komasa wojciech spektakle teatr studio warszawa teatry recenzje błazen
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

odmet
Odmęt - recenzja festiwalowa

Powrót do krainy wyobraźni zainteresuje nie tylko najmłodszych.

Polecamy
Kazio Sponge Talk Show. Reaktywacja - recenzja festiwalowa

O czym myśli Kazio? Sprawdź, co tym razem przygotował sepleniący bohater!

spektakl
Mów o sobie, tylko o sobie - recenzja spektaklu

Zobacz, jak bohaterowie spektaklu poszukują siebie, bliskości i kontaktu w żmudnej rzeczywistości.

Polecamy
Ostatnio dodane
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.