Premiery - Teatr

"Żyd" w Teatrze Rampa

2012-05-08 08:29:18 | Warszawa

Teatr Rampa zaprasza na kolejną premierę sceny Kameralej. Będzie to tragikomedia „Żyd” Artura Pałygi w reż. Witolda Mazurkiewicza z muzyką Mariusza Bogdanowicza.


Akcja spektaklu toczy się w środowisku nauczycielskim. Dyrektor szkoły w małej miejscowości chce zaprosić jej dawnego mieszkańca – Mojżesza Wassersteina, licząc na to, że uda się go namówić na finansowe wsparcie placówki. W pokoju nauczycielskim wybucha gorąca dyskusja, w której przewija się skomplikowana przeszłość polsko-żydowska oraz współczesne stereotypy na temat Żydów, rodzące zabawne dylematy. Jak przywitać Żyda? Czy podać mu rękę czy nie? A może zaintonować pieśń? Ale jaką? Co je Żyd? Czy można serwować Żydowi „karpia po żydowsku”, a może bigos? Czy mówi się „Żyd” czy „Judejczyk”? W czym leży polski problem z „Żydem”? Czy nauczyciele i wychowawcy są gotowi do obiektywnych odpowiedzi na te i inne tego typu pytania?

Reżyserzy mają nadzieję, że ten kontrowersyjny temat uda się przedstawić w atrakcyjnej formie spektaklu teatralnego adresowanego zarówno do indywidualnego widza, jak i zorganizowanych grup szkolnych. Chcieliby, aby nasze przedstawienie zachęciło do dyskusji na temat różnych postaw wyrażających niechęć, uprzedzenie, dyskryminację wśród autorytetów dzieci – Rodziców, Nauczycieli i Wychowawców.

Słowo od Autora: Przetoczyła się przez Polskę dyskusja o Żydach. W księgarniach, w teatrach, w kinach, w telewizji, na internetowych forach spierano się, co my z nimi, a co oni z nami. Czy to coś zmieniło? Na lepsze, czy na gorsze? Co dziś ludzie mówią? Czy co innego niż przed? Co dziś działoby się w takiej na przykład szkole podstawowej, do której ma przyjechać gość z Ziemi Świętej. Wiedzielibyśmy, co mu podać, czym ugościć, jakich słów unikać? Jakie tematy wyszłyby przy tej okazji? Skąd by wyszły? Spod ziemi? Z szaf? Spod dyrektorskich biurek? Ze szkolnych zadań domowych? Z oficjalnych zebrań? Spod politycznie poprawnej nowomowy? Co kryje się w każdym z nauczycieli uwięzionych w tym pokoju, w szkole, która może/nie może nosić imienia Mosze Wassersztajna (niewłaściwe skreślić) ? Dlaczego nie mogą zeń wyjść? Kim dla każdego z nas jest Żyd? Dla polonistki, anglistki, wuefisty, dyrektora, księdza? Dla nas?    

Obsada:
Kamila Boruta, Brygida Turowska, Piotr Furman, Konrad Marszałek, Grzegorz Mrówczyński

14 maja godz. 19.30 – premiera
15, 16, 17, 28 i 29 maja godz. 19.30
www.teatr-rampa.pl

Tch

Słowa kluczowe: premiery teatralne Teatr Rampa

Żyd (3)

Plakat
fot. Malgorzata Ciemniewska
fot. Malgorzata Ciemniewska
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
ŁÃłÅźko pełne cudzoziemcÃłw
W Teatrze Capitol będzie "Łóżko pełne cudzoziemców" [FOTO] Warszawa

Podwójna premiera sztuki 22 i 26 lutego w Teatrze Capitol w Warszawie!

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.

Legendy warszawskie
Warszawski Teatr Capitol zaprasza na "Legendy Warszawskie" Wojciecha Malajkata [FOTO] Warszawa

Teatr zaprasza młodych widzów do wspólnego odkrywania tajemnic oraz magicznych miejsc Warszawy.

Polecamy
Tosca Opera Wrocławska
"Tosca" na początek sezonu artystycznego 2021/2022 w Operze Wrocławskiej

W stolicy Dolnego Śląska zagoszczą prawdziwe gwiazdy operowego świata.

anderSEN O TEATRZE
"anderSEN O TEATRZE" - spektakl na podstawie baśni we Wrocławskim Teatrze Lalek

Cały proces powstawania widowiska jest dokumentowany w postaci reportażu filmowego w odcinkach.

Ostatnio dodane
ŁÃłÅźko pełne cudzoziemcÃłw
W Teatrze Capitol będzie "Łóżko pełne cudzoziemców" [FOTO] Warszawa

Podwójna premiera sztuki 22 i 26 lutego w Teatrze Capitol w Warszawie!

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.