Spektakle, przedstawienia

Opis spektaklu

Przed laty Nora Helmer, aby ratować zdrowie ciężko chorego męża, sfałszowała podpis i zaciągnęła wysoką pożyczkę, którą spłaca, odmawiając sobie wszystkiego. Gdy Helmer zostaje dyrektorem banku, sprawa wychodzi na jaw. Realizacja Agnieszki Olsten skupia się na przemianie obojga głównych bohaterów dramatu.
 
„Ibsen skonstruował świat, który wydaje się dziś niesłychanie aktualny w innym już, nie tylko emancypacyjnym sensie. Nora to bowiem, gdy czytamy ją dzisiaj, traktat na temat sposobu istnienia płci, swego rodzaju „sztuka drugiego stopnia”, pokazująca już nie tylko reguły XIX-wiecznego społeczeństwa (czy znajdujemy w nich, o ironio, także nasze?), lecz odsłonięte na scenie odgrywanie odgrywania, teatr płci, który dziś ma swe teorie i nazwy. Nawet bez nazw i teorii wyczuwamy, że nic w tym domu lalek nie jest prawdziwe, niezależnie od tego, że zbudowany został na scenie. Nie idzie tym razem o mieszczańską obłudę. Tu nic nie jest „prawdziwe”, bo nie ma miejsca, w którym płeć mogłaby się rozegrać, przedstawić, a raczej „być” jako taka.”
Inga Iwasiów, fragment tekstu w programie przedstawienia
 
 
opinie o spektaklu:

"Gdyby przedstawienie Agnieszki Olsten pokazano w Teatrze Narodowym 1 kwietnia - wszystko byłoby jasne. "Nora" sprawia bowiem wrażenie dobrego żartu. Zapowiadano spektakl ostro feministyczny, radykalizmem prześcigający nawet zamierzenie samego Ibsena. Olsten problem feminizmu odłożyła na bok i tak poprowadziła aktorów, by tekstu zbytnio nie interpretowali, za to zajęli się raczej niezwykłymi działaniami scenicznymi."
Tomasz Mościcki
Dziennik nr 22
15-05-2006
 
"Agnieszka Olsten nie wahała się wprowadzić do rodzinnego saloniku atmosfery kryminału, mroków Jarmusha, dziwactw Lyncha. Czerwona podłoga budzi niepokój, dźwięki odbijają się i rozchodzą jak we wnętrzu metalowego zbiornika. W kluczowym momencie Nora nie tańczy posłusznie tarantelli, szalonego tańca, który tak skutecznie rozgrzewał zmysły męża. Ubrana w ogromny pióropusz rozpoczyna groźny taniec-rytuał. Nie mizdrzy się, ale wzywa na pomoc pierwotne siły i duchy. Landowska wydobyła z Ibsenowskiej kokietki moc, której nie musi dawać ujścia, stając w wyścigu szczurów czy dokonując kolejnych miłosnych podbojów. Nie szuka wspomagaczy w seksie czy alkoholu jak jej mąż. Ma władzę nad swoim małym światem, umie i lubi z niej korzystać."
"Żegnaj, bezradna laleczko Ibsena"
Joanna Derkaczew
Gazeta Wyborcza nr 99
27-04-2006

Obsada i twórcy spektaklu

Twórcy spektaklu: reżyseria, muzyka, scenografia. Lista aktorów, pełna obsada, spektaklu Nora (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Bilety na spektakl

Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Nora.

Kiedy i gdzie grają

Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Nora (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Zdjęcia ze spektaklu

Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Nora (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Recenzje, wiadomości

Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Nora (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Komentarze i opinie

Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Nora (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).
Premiery teatralne
Ostatnio czytane
Kasta la vista - recenzja spektaklu

Czy funkcjonując w racjonalnej rzeczywistości, można się odnaleźć po jej absurdalnej stronie?

Zdenka Pszczołowska
Zdenka Pszczołowska: Praca w teatrze nigdy się nie kończy. Wywiad przed premierą "Ballad i romansów"

Reżyserka części "Świteź" opowiada o spektaklu we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

O nich się mówi