Praktyki i staże – wiedza, która buduje sukces
2013-09-04 15:44:46 | WarszawaW latach 2013-2015 na polski rynek pracy wkroczy ponad 1,3 mln absolwentów szkół wyższych. To największa fala absolwentów po 1945 roku. Dziś jednak samo ukończenie studiów nie gwarantuje sukcesu na rynku pracy, a dyplom nie jest już przepustką do znalezienia atrakcyjnego zatrudnienia. Pracodawcy coraz bardziej cenią praktyczną wiedzę, doświadczenie i kompetencje. Jak zdobyć je podczas studiów?
Coraz powszechniejszą formą podnoszenia kwalifikacji oraz zdobywania cennych doświadczeń zawodowych w trakcie edukacji wyższej są programy staży i praktyk studenckich. Według raportu Deloitte z kwietnia 2013 roku pt. „Pierwsze kroki na rynku pracy. Międzynarodowe badanie studentów i absolwentów”, aż 90% badanych mogło pochwalić się jakąż formą praktyk lub pracy zawodowej podczas studiów. Wśród respondentów prawie 81% osób nadal studiowało, zaś 19% stanowili młodzi absolwenci. Powyższe wyniki świadczą o rosnącej świadomości potrzeby rozwoju na każdym etapie kariery.
„Właściwie prowadzone praktyki i staże to z pewnością najskuteczniejsza forma przygotowania do profesjonalnego wykonywania zawodu. To nauka poprzez działanie pod okiem ekspertów, którzy dzielą się praktyczną wiedzą i wieloletnim doświadczeniem. Podpowiadają, jak radzić sobie z codziennymi wyzwaniami i jakich błędów nie popełniać. To bardzo indywidualna forma aktywnej nauki, która zazwyczaj szybko przynosi efekty" – komentuje Łukasz Trzeszczkowski, Doradca ds. Marki Pracodawcy w Grupie PZU. „Dlatego też najlepsze programy płatnych praktyk i staży cieszą się tak dużą popularnością i samo studiowanie coraz częściej nie wystarcza, aby z tej możliwości skorzystać. Jak zwiększyć swoje szanse na wartościową praktykę lub staż? Oprócz możliwości korzystania z licznych szkoleń i warsztatów polecam przede wszystkim działalność w organizacjach studenckich i społecznych. Pozwala ona zdobyć praktyczne doświadczenie i umiejętności, poszerza horyzonty oraz kształtuje właściwe i odpowiednie do sytuacji postawy. Braki wiedzy oczekiwanej od praktykantów można przeważnie dość szybko nadrobić, dlatego to właśnie postawy i praktyczne umiejętności studenta decydują najczęściej o jego sukcesie rekrutacyjnym i zawodowym" – dodaje ekspert Grupy PZU.
Aby skutecznie zaistnieć na rynku pracy, ważne jest świadome i odpowiedzialne zaplanowanie ścieżki własnej kariery. Przy wyborze praktyk, a w dalszej perspektywie także przyszłej pracy warto koncentrować się na własnych predyspozycjach, zainteresowania oraz zdobytym wykształceniu. Należy też zwracać uwagę na możliwości rozwoju i rodzaj zdobywanych umiejętności. W ten sposób można z sukcesem zbudować mocną pozycję na rynku pracy.
„Wolontariat studencki jest jedną z form aktywności społecznej, która pozwala zdobyć szeroki wachlarz praktycznych umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy. Wolontariusze uczestnicząc w projektach zdobywają kompetencje społeczne, które są bardzo pożądane w biznesie, jak zarządzanie czasem czy umiejętność komunikacji. Działalność w trzecim sektorze może być zatem ważnym filarem w procesie budowania doświadczenia zawodowego i planowania kariery, a także sygnałem dla pracodawcy, że student poważnie myśli o swoim rozwoju. Studenci to dostrzegają i chętnie angażują się w programy wolontariackie. Świadczyć o tym może fakt, że aktualnie w bazie projektów programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki”, który realizowany jest przez Fundację Rozwoju Wolontariatu zarejestrowanych jest ponad 8,5 tysiąca wolontariuszy z całej Polski – głównie studentów” – komentuje Zosia Wodnicka, Członek Zarządu z Fundacji Rozwoju Wolontariatu.
Już 5 września br. o godz. 11:00 – 15:00 odbędą się pierwsze warsztaty kariery z cyklu „Uczelnia dobrych praktyk”, których celem jest przygotowanie młodego pokolenia do świadomego i racjonalnego zaplanowania własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Uczestnicy warsztatów poznają możliwości podejmowania różnego rodzaju aktywności studenckiej, które pozwalają na zdobycie uprzywilejowanej pozycji na starcie i zbudowanie realnej przewagi na rynku pracy. Dodatkowo będą mieli też okazję zaznajomić się z realizacjami programu „PROJEKTOR – wolontariat studencki” oraz zarejestrować się w bazie i dołączyć do grona wolontariuszy.
Gospodarzem pierwszych warsztatów z cyklu „Uczelnia dobrych praktyk” jest Uczelnia Łazarskiego w Warszawie (ul. Świeradowska 43).
Partnerzy warsztatów: Narodowy Bank Polski, Adecco, PZU, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, Fundacja Rozwoju Wolontariatu – realizator projektu „PROJEKTOR – wolontariat studencki”, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.
Patronat medialny objęli: Metro, Radio Kampus oraz portale GazetaPraca.pl, dlaMaturzysty.pl, studentnews.pl i students.pl.
Program „Inteligentna Uczelnia – Partner Biznesu” zaprojektowała firma mbba – komunikacja w biznesie. Koordynacja: mbba – komunikacja w biznesie oraz Concept PR.
Więcej informacji:
Monika Kamińska, mbba – komunikacja w biznesie
e-mail: m.kaminska@mbba.pl, tel.: 733 445 590
Karolina Piekus, Concept PR
e-mail: k.piekus@conceptpr.pl, tel.: 501 666 942
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: http://www.spotkania.lazarski.pl/uczelnia-dobrych-praktyk/
ip