Kontrowersyjna retrospektywa w Kinie Lab!
2010-01-19 09:40:02 | WarszawaW dniach 22- 23 stycznia (piątek- sobota) w Kinie Lab, prezentowany będzie cykl nieprzeciętnych filmów pod wspólnym tytułem: „Retrospektywa Williama E. Jonesa".
Filmy które zobaczymy podczas festiwalu to: „The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography", „Massillon", „Film Montages (for Peter Roehr)", „More British Sounds", „Is It Really So Strange?", „Mansfield 1962" oraz „Tearoom".
„The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography"
Film naświetla problem strategii amerykańskich wytwórni filmów pornograficznych, które we wczesnych latach 90. eksploatowały mężczyzn, często bezrobotnych, z Europy Środkowo-Wschodniej.
„Film Montages (for Peter Roehr)"
Zapętla kadry, łącząc fragmenty gejowskiej pornografii z kompozycją muzyczną, równocześnie surową i deliryczną, stając się kompilacją, między innymi fragmentów klasycznych produkcji z gejowskimi filmami pornograficznymi. Autor składa hołd zarówno minionej erze gejowskiego życia, wielkiemu artyście lat 60., ale też zjawisku kinomanii.
„More British Sounds"
To obrazy z „The British Are Coming" (1986) zderzone zostają z dialogami z „See You at Mao" (1969), znanym również jako „British Sounds", wyprodukowanym przez kolektyw Dziga Vertov Group pod kierownictwem Jeana-Luca Godarda. Ścieżka dźwiękowa składa się czterokrotnie wykorzystanego i zapętlonego przemówienia z filmu „British Sounds".
„Is It Really So Strange?"
Ten film dokumentalny opowiada o grupie The Smiths i Morrissey'u, ukazujący związki
między wychowaną w Manchesterze irlandzką klasą pracującą a synami i córkami latynoskich imigrantów w Los Angeles. Te pozornie różne grupy to zagorzali wielbiciele zespołu.
„Mansfield 1962" oraz „Tearoom"
Oba filmy stanowią przemontowaną oryginalną dokumentację śledztwa prowadzonego przez policję stanu Ohio w latach 60. Polegało ono na zarejestrowaniu kontaktów seksualnych mężczyzn w publicznej toalecie. Materiał został wykorzystany do aresztowana i skazania około 60 osób na podstawie ówczesnego prawa o sodomii.
William E. Jones jest autorem dwóch pełnometrażowych filmów eksperymentalnych: "Massillon" (1991) oraz "Finished" (1997) oraz licznych krótkometrażowych wideo. Jego prace pokazywano na 53. Biennale w Wenecji, w londyńskim Tate Modern, paryskim Cinématheque Française oraz Luwrze, amsterdamskim Stedelijk, rotterdamskim Witte de With Center for Contemporary Art, nowojorskim Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art.
Retrospektywa Filmów Williama E. Jonesa
Kino Lab, Ul. Jazdów 2, Warszawa
22-23 stycznia 2010
Bilety: 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne)
Repertuar znajdziecie na: www.kinolab.art.pl
Katarzyna Górska
(katarzyna.gorska@dlastudenta.pl)