Zdrowie - Kobieta

Jak przyspieszyć perystaltykę jelit?

2019-06-04 11:26:12 | Warszawa

Dieta umownie zwana „zachodnią”, obfitująca w tłuszcze i uboga w błonnik pokarmowy, niekorzystnie wpływa m.in. na perystaltykę jelitową. Za prozdrowotny model żywienia uważa się „dietę afrykańską”, bogatą w błonnik, z niską zawartością tłuszczu, która reguluje pracę przewodu pokarmowego i zapobiega wielu schorzeniom, w tym tzw. chorobom cywilizacyjnym (jak rak jelita grubego – jeden z najczęściej rozpoznawanych nowotworów). Zbawienny wpływ diety bogatoresztkowej na organizm (nie tylko na okrężnicę) potwierdzają liczne badania kliniczne, publikowane m.in. w Nature Communications i JAMA Oncology. Jak przyspieszyć perystaltykę jelita grubego? Stawiając na warzywa, owoce, produkty zbożowe i regularną aktywność fizyczną.

Szybsza perystaltyka jelita

Szybsza perystaltyka jelita = błonnik + woda

Spowolniona perystaltyka jelita grubego w większości przypadków wskazuje na błędy żywieniowe. Częstym skutkiem diety ubogiej w błonnik (włókno pokarmowe) są uciążliwe zaparcia. Większe spożycie błonnika może rozwiązać problem, jeśli nie zapomnimy o odpowiednio większej podaży płynów.

Błonnik ma zdolność wiązania wody, dzięki czemu dochodzi do zwiększenia objętości mas kałowych w świetle jelita i pobudzenia perystaltyki (motoryki) jelitowej. Jeśli jednak diecie bogatoresztkowej (bogatobłonnikowej) towarzyszą niedobory wody (przyjmowanych płynów), stolec staje się twardy i zbity, co nasila kłopoty z defekacją. Więcej o przyczynach zaparć przeczytać można na http://www.stopzaparciom.pl/.

Włókno pokarmowe wspiera ponadto wzrost i rozwój prawidłowej mikroflory jelitowej, zwłaszcza bakterii fermentacyjnych z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium, które również korzystnie wpływają na czynność jelit i pomagają uregulować rytm wypróżnień.

Dieta bogatoresztkowa - produkty wysokobłonnikowe

Jak przyspieszyć perystaltykę jelit? Warto włączyć do codziennego jadłospisu produkty bogatoresztkowe – przygotowywać dania z grubych kasz (gryczanej, jaglanej), „białe” pieczywo zamienić na chleb z grubo mielonej mąki i pamiętać o porcji warzyw i owoców do posiłków. Na naszym stole nie może zabraknąć też płatków owsianych i otrębów pszennych.

Otręby należą do produktów szczególnie bogatych w błonnik pokarmowy (ok. 42,4 g/100 g). Dlatego należy wprowadzać je do diety stopniowo, sukcesywnie zwiększając ich spożycie. Otręby można łączyć z wodą, mlekiem, jogurtem, kompotem czy niskosłodzonymi dżemami. Osoby, które wcześniej spożywały mało błonnika, również powinny powoli zwiększać jego podaż, „przyzwyczajając” układ pokarmowy do zmiany. Początkowo można przyrządzać warzywa przecierane, a surówki wprowadzać nieco później. (Nagła większa podaż włókien ulegających fermentacji bakteryjnej czasem przyczynia się do wzdęć).

Dieta bogatoresztkowa powinna uwzględniać m.in.:

- chleb razowy;

- warzywa (marchew, karczochy, pomidory, buraki, szpinak, sałata, kapusta kwaszona);

- owoce: śliwki (zwłaszcza suszone), figi suszone, daktyle, jeżyny, porzeczki, czarne jagody, brzoskwinie, jabłka.

Warto ograniczyć spożywanie potraw tłustych, słodyczy i produktów wysokoprzetworzonych.

Szybsza perystaltyka - płyny, ruch i...

Nie zapominajmy o płynach – pijmy nie tylko wodę mineralną, ale też świeże soki warzywne, owocowe i napary z siemienia lnianego. Perystaltykę jelita grubego można skutecznie przyspieszyć filiżanką porannej kawy. Warto poza tym sięgać po świeżo fermentowane produkty mleczne (jak maślanki, kefiry, jogurty) i kompoty (np. z suszonych śliwek). Pamiętajmy: pijemy więcej nie tylko w czasie posiłków, ale również między posiłkami.

Wskazana jest regularna aktywność fizyczna, zwłaszcza długie, dynamiczne spacery i marsze. Jeśli mimo zmiany trybu życia i diety perystaltyka jelitowa wciąż jest spowolniona i utrzymują się zaparcia, konieczna bywa farmakoterapia. Leki drażniące (pobudzające), jak bisakodyl, w jelicie grubym ulegają hydrolizie (reakcji z wodą). W jej następstwie powstaje aktywny metabolit, który drażni sploty nerwowe błony śluzowej, prowadzi do zwiększenia wydzielania śluzu przez komórki śluzowe i miejscowego pobudzenia perystaltyki. Zahamowaniu ulega wchłanianie wody i elektrolitów, a zatem zwiększa się stopień uwodnienia mas kałowych w jelicie. Konsystencja stolca staje się luźniejsza, co przyspiesza pasaż treści w jelicie grubym i pobudza defekację.

Artykuł Partnera

Źródła 

Postępowanie w zaparciu. Podsumowanie wytycznych American Gastroenterological Association 2013. Medycyna Praktyczna. 2013; 12: 44–50.

Postępowanie w nienowotworowych chorobach odbytnicy i odbytu. Podsumowanie wytycznych American College of Gastroenterology. Medycyna Praktyczna. 2014; 2015; 3: 26–34.

Charytoniuk A., Simon K. Diagnostyka i leczenie zaparć u młodych osób. Medycyna po Dyplomie. 2013; 5, [dostęp online].

Jarosz M. Normy żywienia dla populacji polskiej. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.

Szajewska H. Probiotyki – aktualny stan wiedzy i zalecenia dla praktyki klinicznej. Medycyna Praktyczna 2017; 7-8: 19–37.

Townsend C.M., Beauchamp R.D., Evers B.M., Mattox K.L. Sabiston Chirurgia. Tom 4.

Jarosz M., Dzieniszewski J. Zaparcia – porady lekarzy i dietetyków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.

eMPendium leki. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018.

Tafil-Klawe M., Klawe J. Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki w leczeniu zespołu jelita drażliwego i przewlekłego zaparcia idiopatycznego – przegląd systematyczny. Med. Prakt., 2015; 1: 122–124, Med. Prakt. 1/2015, s. 122–124

McLaughlin D., Stamford J., White D. Krótkie wykłady. Fizjologia człowieka. Gromadzka-Ostrowska J. (tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Rakowska M., Lichosik M., Kacik J. et al. Wpływ mikrobioty na zdrowie człowieka. Pediatria i Medycyna Rodzinna 2016; 12 (4): 404–412.

Śliżewska K., Nowak A., Barczyńska R. et al. Prebiotyki – definicja, właściwości i zastosowanie w przemyśle. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość 2013; 1 (86): 5–20.

Dzierżanowski T., Rydzewska G. Zaparcie stolca – trudny problem leczniczy. Przegląd Gastroenterologiczny. 2012; 7 (5): 249–263.

Payne A., Barker H. Dietetyka i żywienie kliniczne. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2013.

Hermann J., Kościński T., Drews M. Praktyczne zasady postępowania w zaparciach u dorosłych. Ginekologia Polska. 2012; 83: 849–853.

Szota M. Postępowanie w zaparciach. Lek w Polsce. 2013; 4 (264): 53–58.

eMPendium leki. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018.

Ford A.C., Quigley E.M., Lacy B.E. et al. Efficacy of prebiotics, probiotics, and synbiotics in irritable bowel syndrome and chronic idiopathic constipation: systematic review and meta-analysis. American Journal of Gastroenterology. 2014; 109: 1547–1561.


fot. pixabay.com

Advertisement
Słowa kluczowe: dieta, zdrowe jelita, jelito grube, zdrowe jedzenie
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Dieta paleo - na czym polega?

Powrót do epoki kamiennej - dlaczego paleo jest nazywana dietą człowieka pierwotnego? Dowiedz się, jak odżywiali się twoi przodkowie i weź z nich przykład.

Dieta owsiankowa - w czym tkwi sekret jej sukcesu?

Poznaj fakty, korzyści i zagrożenia wynikające z jej stosowania.

Szybsza perystaltyka jelita
Jak przyspieszyć perystaltykę jelit? Warszawa

Sprawdźcie, co robić i co jeść, by zachować zdrowe jelita.

Polecamy
Samo przyjmowanie magnezu nie wystarczy
Samo przyjmowanie magnezu nie wystarczy

Trudności w koncentracji, zaburzenia snu, bóle głowy, skurcze kończyn, kołatanie serca, obniżenie nastroju to tylko nieliczne z objawów niedoboru magnezu.

Sól kuchenna - „biały zabójca”?
Sól kuchenna - „biały zabójca”?

Sól jest najpopularniejszym dodatkiem do potraw w kuchni. Diabetycy alarmują, że spożywamy jej za dużo.

Ostatnio dodane
Dieta paleo - na czym polega?

Powrót do epoki kamiennej - dlaczego paleo jest nazywana dietą człowieka pierwotnego? Dowiedz się, jak odżywiali się twoi przodkowie i weź z nich przykład.

Dieta owsiankowa - w czym tkwi sekret jej sukcesu?

Poznaj fakty, korzyści i zagrożenia wynikające z jej stosowania.

Konkurs Ziaja