Tony Oladipo Allen (ur. 12 sierpnia 1940 w Lagos w Nigerii) jest nigeryjskim perkusistą, kompozytorem i autorem tekstów, obecnie mieszka i pracuje w Paryżu. Tony Allen to
muzyk-samouk, zaczął grać na perkusji w wieku osiemnastu lat, pracując jako inżynier dźwięku w nigeryjskim radio. Młody Allen był pod mocnym wpływem tradycyjnej muzyki JuJu i Yoruba, jaką słuchał jego ojciec. Allen zaczął także intensywnie słuchać rewolucyjnego perkusisty z Ghany Guy Warren’a. Ten wypracował swój charakterystyczny styl grania w oparciu o plemienne bębny mieszane z bop’em, który zafascynował min Dizzy Gillespie, Charlie Parker’a, Thelonious Monk’a czy Max Roach’a.
Pierwsze zawodowy angaż Tony’ego to zespół Cool Cats, założony przez „ Sir” Victora Olaiya. Allen później grał z Agu Morris, The Heatwaves , The Nigerian Messengers oraz z The Melody Makers.
Prawdziwy przełom w karierze nastąpił w 1964r, kiedy T. Allena wypatrzył Fela Kuti i zaprosił do swojego pierwszego zespołu Koola Lobitos, nie mogąc wyjść z podziwu dla jego talentuW 1969 roku, po burzliwej i edukacyjnej wycieczce do USA, Fela i niedawno przemianowany na Africa ’70 zespół zasłuchany w amerykańskim jazzie i Jamesie Brownie wypracował nowy , nieznany wcześniej styl, w którym mieszali ciężki groove z soulem oraz etniczną afrykańską muzyką, podlewając wszystką nutą psychodelii.
T.Allen nagrał ponad 30 albumów z Fela i Africa ‘70, prawdopodobnie najlepszych w historii Feli. Jednak pod koniec 1970 w zespole konflikt zaczął narastać, spowodowany głównie wysokością honorariów i tantiem jakie otrzymywali poszczególni członkowie zespołu. Fela w końcu ustąpił i wspomógł T.Allena w jego solowych albumach , nagrywając wspólnie Jealousy (’75), Progress (‘77), No Accommodation For Lagos (’79). Mimo to w roku 1979, T. Allen zdecydował się opuścić Africa '70 zabierając ze sobą wielu członków. Głównym powodem był konflikt pomiędzy Fela a pozostałymi członkami zespołu, którzy czuli się lekceważeni jak i „muzyczne „ wypalenie, więc Tony odszedł, poszukując dalej inspiracji, by rozwijać swój niepowtarzalny styl, Afrobeat.
Allen założył własną grupę, nagrywając jedne z najlepszych albumów w historii muzyki afrykańskiej No Discrimination w 1980. W 1984 roku T.Allen przenosi się do Londynu a później do Paryża nagrywając min z z King Sunny, Ade, Ray Lema i Manu Dibango. Kolejny album N.E.P.A. nagrywa w 1985 roku. Allen wciąż rozwija i udoskonala swój własny styl , mieszając tradycyjną muzykę afrykańską z electro, dub, soulem i hip-hop’em
W tym czasie dużo koncertuje i nagrywa z innymi znakomitymi muzykami min: z Susheela Raman album "Love Trap" z Sébastien Tellier’em album "Politics", z Charlotte Gainsbourg album "5:55". Pracuje także z duetem Air oraz z Jarvisem Cocker’em (Pulp). Wydaje także kolejne znakomite płyty min: „Eager Hands & Restless Feet” oraz „Homecooking”
Kolejny przełom nastąpił w 2006 roku gdy wspólnie z Damone Albarnem (Blur) oraz Paul Simonon’em oraz Simon Tongo utworzyli genialny zespół The Goods, The Bad and The Queen. Na fali Tony nagrywa swój kolejny genialny album , tym razem w Nigerii „ Lagos No Shaking”, 2006. Remixy tego albumu jak i innych utworów T.Allena (min Hypnotic Brass Ensemble, Moritz Von Oswald, Carl Craig) wydaje D.Albarn w swojej wytwórni Honest Jon’s. W 2009 Tony wydaje swój kolejny album „ Secret Agent” dla prestiżowej wytwórni World Circut (wydawcy min Buena Vista Social Club) oraz nagrywa wspólnie z Jimi Tenorem kolejną edycję niezwykle prestiżowej serii Inspiration / Information dla wytwórni Strut (część !K7)
Najlepiej muzykę Tony Allena podsumowuje największy fan jego talentu Damon Albarn , który wspólnie z Blur oddał mu hołd w utworze „Music is My Radar” śpiewając ……."Tony Allen got me dancing."