Koncert
Yann Tiersen

Yann Tiersen

Opis

 

„Skyline” to siódmy studyjny album Yanna Tiersena który nawiązuje do siostrzanej płyty „Dust Lane”, wydanej w 2010 r. Tiersen skomponował „Skyline” w dużej mierze spędzając czas na ojczystej wyspie Ouessant u wybrzeży zachodniej Bretanii. Kolejne części nagrywał w San Francisco i Paryżu. Miksem płyty zajął się producent Ken Thomas (Sigur Rós, M83, Dave Gahan) w Leeds.

Jeśli album „Dust Lane” był przejściowy, to następny „Skyline” potwierdza, że Tiersen i jego zespół zadomowili się na współczesnej scenie muzycznej. Tiersen twierdzi, że był tam cały czas, a inni dopiero teraz nadrabiają zaległości. Można było już znaleźć wcześniej Tiersena za ścianą starych syntezatorów (jego pierwsza pasja), gitar elektrycznych na scenie, lub w jego paryskim studiu. Album powstał podczas ponad rocznej trasy „Dust Lane”. Tiersen zawsze lubił współpracować z innymi artystami i album „Skyline” nie jest wyjątkiem - gościnie wystąpili na nim Efterklang, Peter Broderick, Syd Matters i Matt Elliott.

Pierwszy singiel, „Monuments”(z charakterystycznym u Tiersena powtarzaniem frazy), zadaje pytanie o naszym miejscu na świecie i o śladach które po sobie zostawiamy - „all monuments of men, they’re sinking in vain”. Zawinięte w chórze wokale i gitary sugerują jednak, że przekaz artysty nie jest taki „ciemny”, jest wręcz pełny nadziei.

Yann Tiersen zaczął szlifować swoją estetykę muzyczną od dziecka. Urodzony w 1970 r. w mieście Brest, w Bretanii, na zachodnim skraju kontynentalnej Europy, rozpoczął naukę gry na fortepianie już w wieku czterech lat. Sześcioletni Yann, szkolił się w klasie skrzypiec w akademiach muzycznych w Rennes, Nantes i Boulogne. W wieku 13 lat zdecydował się radykalnie zmienić swój los. Połamał swoje skrzypce na kawałki, kupił gitarę i stworzył zespół rockowy.

Rennes był idealnym miastem dla muzycznych początków młodego Yanna. Tiersen otrzymał niezłą szkołę muzyczną na kultowym festiwalu Transmusicales de Rennes, słysząc Nirvanę, Einstürzende Neubaten, Nicka Cave’a & The Bad Seeds, The Cramps, Television czy Suicide. Kiedy kilka lat później jego zespół rozpadł się definitywnie. Zamiast szukać nowych muzyków, kupił tani mikser, ośmio-śladowy magnetofon i zaczął sam nagrywać muzykę za pomocą komputera, syntezatora, samplera i bębna, eksperymentując też ze smyczkowymi aranżacjami.

Jak się okazało, klucz do jego nowej twórczości leży w jego własnej przeszłości. "Pewnego dnia pomyślałem - zamiast spędzać tyle dni na badaniu i słuchaniu ton nagrań w celu odnalezienia najbliższego dźwięku do tego co mam na myśli, może lepiej zreperować te cholerne skrzypce i samemu zagrać?". Przez cały rok 1993, Tiersen zamknął się w swoim mieszkaniu, sam na sam z gitarą, skrzypcami i akordeonem, prowadząc się nie klasycznym kanonem, tylko intuicją i własną wizją "muzycznej anarchii".
Tiersen stwierdził - "igram z dźwiękiem, zapominam o całej wiedzy i umiejętnościach instrumentalnych, i po prostu używam instynktu, w ten sam sposób co punkowy DIY".

Pod koniec 1993 r., Tiersen nagrał ponad 40 utworów, które stanowią większość jego dwóch pierwszych albumów. „La Valse Des Monstres” z 1995 r., inspirowany dziełami Toda Browninga i Yukiego Mishimy, był drugim albumem wydanym przez wytwórnię „Ici, d'ailleurs” z Nancy we Francji. Sześć miesięcy później wydał „Rue Des Cascades”, zbiór krótkich utworów nagranych na pianinie, klawesynie, skrzypcach, akordeonie i mandolinie. Sześć lat później, jego muzyka znajdzie dużo większą grupę odbiorców, gdy kilka utworów zostanie wykorzystanych do kultowego filmu „Amelie” (2001) w reżyserii Jean-Pierre Jeuneta.

Sławę Yannowi Tiersenowi przyniosła już płyta „Le Phare” nagrana w 1998 r. na wyspie Ouessant. Kiedy patrzył nocą na Créac'h, najpotężniejszą latarnię morską w Europie, pomyślał - "jestem zaskoczony, jak promienie światła z latarni morskiej ujawniają pewne ukryte dane z ziemi i jak dzięki światłu możemy odnaleźć coś, czego nie dostrzegamy codziennie”..

Album „Le Phare” sprzedał się w ponad 160.000 egzemplarzach, potwierdzając wówczas, że Tiersen jest jednym z najbardziej pionierskich i oryginalnych artystów swojego pokolenia. W 2001 r. Tiersen wydał album „L'Absente” (z gośćmi specjalnymi; Synaxisem, Lisą Germano i Neilem Hannonem z Divine Comedy) i w 2005 r. „Les Retrouvailles” (z gośćmi Stuartem Staplesem z Tindersticks, Jane Birkin i Elizabeth Fraser z Cocteau Twins). W tym okresie Tiersen zaczął grać „na żywo” swoją muzykę na całym świecie, a elektryzujące koncertowe wykonania zostały udokumentowane w 2002 r. na krążku „C'etait ici”. Po wielkim sukcesie filmu Amelie, Tiersen, stał się wziętym autorem muzyki filmowej dla Tragikomedii „Good Bye Lenin!” Wolfganga Beckera (2003) i Tabarly (2008), dokumentu o francuskim żeglarzu Éricu Tabarly, który zjadł swój ostatni posiłek właśnie na wyspie Ouessant, zanim zniknął na Morzu Irlandzkim.

Więcej

Spodobało Ci się wydarzenie "Yann Tiersen"? Szukasz innych wydarzeń z tego samego typu, gatunku? Zobacz: koncerty Warszawa, koncerty Warszawa na dziś, koncerty Warszawa jutro, koncerty Warszawa w tym tygodniu, koncerty Warszawa na weekend.
Premiery muzyczne
Zapowiedzi muzyczne
Ostatnio dodane
Popularne
U2 w Polsce!
U2 w Polsce!

W 2009 roku rusza trasa koncertowa promująca najnowszy album grupy. Chorzów znalazł się na liście dziesięciu europejskich miast, w których zespół na żywo zaprezentuje nowe utwory.

Peja "Na serio"
Peja "Na serio"

Peja ujawnił szczegóły swojego najnowszego albumu, który ukaże się w sklepach 17 września. Na albumie "Na serio" znajdzie się 19 utworów.

Hity na Czasie 2008
Hity na Czasie 2008

Na sklepowe półki trafiła składanka "Hity na Czasie 2008" czyli zapowiedź tego co czeka na fanów eskowych hitów w ramach letniej trasy!