My, społeczeństwo - Naszym zdaniem

Warszawa da się lubić

2008-02-09 19:58:15 | Warszawa

 Kim jest Warszawa? W listopadzie 2007 zostało przeprowadzone badanie mające na celu odpowiedzieć na to pytanie. Wzięło w nim około 1300 studentów mieszkających w Warszawie, byli to użytkownicy portali internetowych: grono.net oraz dlaStudenta.pl.

Może to zabrzmieć dziwnie, ale nasz umysł przypisuje wielu różnym rzeczom cechy człowieka. Najlepiej jest to widoczne w reklamach: specjaliści od marketingu tak kształtują wizerunek produktu, aby spodobał się jak największej liczbie osób. Jak to robią? Cechy przypisywane marce produktu muszą być podobne do cech potencjalnego klienta - „ten produkt do mnie pasuje"; lub muszą być przez klienta pożądane - „dzięki temu będę lepszy".

Ale czy wizerunek miasta można mierzyć tak jak wizerunek produktu? Okazuje się, że tak. Powiem więcej: osobowość miasta może nam wiele powiedzieć o ludziach w nim mieszkających, oraz o panujących aktualnie trendach w społeczeństwie.

Badani zostali poproszeni o określenie natężenia każdej z 30 ludzkich charakterystyk w odniesieniu do miasta. Kim jest więc Warszawa? Które cechy najlepiej opisują miasto, a które najsłabiej?

Warszawa jest przede wszystkim zapracowana - jest to najmocniejsza cecha, jest ona też pewna siebie, aktywna, towarzyska, krzykliwa i przedsiębiorcza. Jest też odważna i na czasie. W górnej części tabeli znajdowały się głównie przymiotniki związane z karierą i sukcesem. Najsłabiej wypadły cechy „ludzkie", czy też prospołeczne: altruizm uzyskał najsłabszą średnią, na dole tabeli znalazło się też określenie wrażliwe, szczere, wylewne i godne zaufania. Warszawa w oczach studentów jest zatem bardzo kompetentna, odważna i odnosząca sukcesy, ale mało nastawiona na relacje międzyludzkie. Jest to miasto dla ludzi odważnych, indywidualistów, chcących zrobić karierę. Taki jest dominujący aktualnie wizerunek Warszawy w wyobraźni studiujących w niej osób i można w oparciu o niego wnioskować na temat „popularnych", czy też „lansowanych" aktualnie wartości, lub też zjawisk społecznych.

A jeśli Warszawa jest człowiekiem, to jest kobietą, czy mężczyzną? Wynik badania może być zaskoczeniem: dla kobiet jest bardziej kobieca, dla mężczyzn bardziej męska. Świadczyć to może o identyfikacji badanych z miastem, w którym mieszkają: miasto jest czasami takie jak ja.

Oprócz cech osobowości zbadano także wady i zalety Warszawy. W tym punkcie nie będzie jednak zaskoczenia. Wady to przede wszystkim korki, tłok, pośpiech, brud, smród i bałagan. Do zalet zaliczono dobry dostęp do rozrywki, kultury, sklepów, możliwość znalezienia pracy, a także wielkomiejską anonimowość.

Studenci ogólnie lubią Warszawę i chcą w niej mieszkać. Najbardziej pozytywnie do miasta są nastawieni rdzenni warszawiacy, i osoby bogatsze. Najmniej zadowoleni z Warszawy są przyjezdni z małych miasteczek i osoby uboższe.

Duże podobieństwo między cechami osobowości marki a cechami osobowości człowieka sprawia, że konsument nabywa produkt opatrzony daną marką. Czy można powiedzieć, że osoby posiadające cechy charakteru podobne do cech osobowości miasta będą się w nim lepiej czuły? Czy można wnioskować na temat grupy docelowej Warszawy? Wiele wskazuje na to, że tak. Człowiek, mimo coraz większego nacisku kładzionego na indywidualizm, potrzebuje potwierdzenia swoich postaw w społeczeństwie. Nawet wtedy, kiedy jest to zamknięcie się na innych.

Wyłania się więc wizerunek miasta ludzi rozwijających się, walczących, osiągających wyznaczone cele, dbających o własny interes, samodzielnych i odważnych. Patrząc na to z innej strony: jest to społeczność egoistów, zamkniętych na drugiego człowieka i skoncentrowanych tylko na sobie, skrywających uczucia - zwłaszcza te pozytywne. Są to oczywiście skrajności. Ale taka jest o Warszawie opinia. Miasto jest bytem zbyt złożonym, aby postrzegać je jednoznacznie. Miasto jest takie, jacy są jego mieszkańcy.

Tomasz Mostowski

fot. Wikipedia



Słowa kluczowe: warszawa miasto stolica Polski
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]
Prasa o zdrowiu, kuchni i histori podbija polski rynek![WIDEO]

Dużym zainteresowaniem czytelników cieszą się gazety o kuchni i gotowaniu.

Polecamy
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

30 najśmieszniejszych hitów polskiego internetu #2
30 najśmieszniejszych hitów polskiego internetu #2

Przed wami druga dziesiątka naszego rankingu najśmieszniejszych linków w historii polskiej sieci! Prezentujemy miejsca 11-20.

Ostatnio dodane
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]
Zanieczyszczone powietrze nie mniej groźne niż papierosy[WIDEO]

Pyły obecne w powietrzu są drugim po paleniu tytoniu czynnikiem, który powoduje występowanie chorób układu oddechowego.

Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]
Kontrowersyjny film straszy Hitlerem [WIDEO]

Kontrowersyjny film sprawił, że temat nienawiści został w końcu nagłośniony.

Kupony i kody rabatowe