Sztuka
Sinfonia Varsovia Kameralnie - Trio smyczkowe

Sinfonia Varsovia Kameralnie - Trio smyczkowe

  • 2018-03-07, , godzina 19:00
  • wstęp wolny
  • Orkiestra Sinfonia Varsovia, ul. Grochowska 272, Warszawa

Opis

Podczas trzeciego koncertu z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie usłyszymy muzykę przeznaczoną na trio smyczkowe. Zespół, który czasem pozostaje w cieniu bardziej popularnego kwartetu, jest dla muzyków wyjątkową okazją do ukazania indywidualnej wrażliwości. W tak małym składzie każdy jest solistą, jednak za sukces koncertu odpowiada w ogromnej mierze umiejętność współpracy. 

Trio smyczkowe prowadzone przez Adama Siebersa, drugiego koncertmistrza orkiestry Sinfonia Varsovia, dopełniają Dariusz Kisieliński na altówce i Katarzyna Drzewiecka-Szlachcikowska na wiolonczeli. Na trzecim koncercie z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie zespół zaprezentuje utwory na trio smyczkowe skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego – niezwykle cenionych i wciąż aktywnych kompozytorów oraz Józefa Kofflera i Romana Maciejewskiego –  twórców, których dzieła czekają na dokładniejsze poznanie.

Kiedy w 1931 roku Trio smyczkowe op. 10 Józefa Kofflera zabrzmiało na Festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Oksfordzie, wzbudziło ogromny zachwyt publiczności zgromadzonej w barokowym Sheldonian Theatre. Kompozytor w swoim utworze zręcznie godzi wywrotową metodę dodekafonii Schoenberga z tradycyjną konstrukcją formalną i upodobaniem do szerokich melodii. Dzięki temu po latach Trio smyczkowe op. 10 pozostaje jednym z najczęściej wykonywanych utworów Kofflera, zachęcając do odkrywania pozostałych dzieł pioniera polskiej dodekafonii.

Matinata Romana Maciejewskiego to utwór zaliczany do jego okresu fascynacji neoklasycyzmem, Jednak ulokowanie twórczości tego kompozytora w ramach jednego nurtu byłoby sporym uproszeniem. Roman Maciejewski jest bodaj jednym z najciekawszych outsiderów polskiej muzyki XX wieku. W wieku 22 lat został wyrzucony z Konserwatorium Muzycznego w Warszawie za organizację strajku w obronie Karola Szymanowskiego. Wojnę spędził w Szwecji, gdzie komponował muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana. Następnie na wiele lat osiadł w Stanach Zjednoczonych, gdzie był organistą w kościołach w Los Angeles. Po sukcesie amerykańskiego wykonania swojego Requiem, Maciejewski wyjechał ze Stanów i przez jakiś czas mieszkał samotnie w namiocie na pustyni, na jednej z Wysp Kanaryjskich. Jego muzyka, podobnie jak sam twórca, pozostaje nieco na uboczu, choć kiedy się po nią sięgnie, ma słuchaczowi bardzo wiele do zaoferowania.

Paweł Szymański i Krzysztof Penderecki to dwie osobowości, które w dużej mierze ukształtowały polską muzykę drugiej połowy XX wieku. W Trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Penderecki korzysta z tematów wprost zaczerpniętych z powstającej w tym samym czasie opery buffa, Król Ubu. Ironiczne i pełne dystansu spojrzenie na świat, stanowiące o sukcesie jego opery, przejawia się również w charakterze tematów muzycznych Tria, nakreślonych z subtelnym przymrużeniem oka.

10 utworów na trio smyczkowe pochodzi z czasu, gdy 25-letni Paweł Szymański definiował swój własny, unikalny język muzyczny, który stał się jego znakiem rozpoznawczym po dziś dzień. Muzyka Szymańskiego to silnie zakorzenione w tradycji motywy i melodie, które kompozytor ukazuje w nowych kontekstach, używając niezwykle wyrafinowanych narzędzi. Powstaje w ten sposób świat dźwiękowy, w którym muzyka przeszłości rezonuje w nieoczywisty i często przewrotny, ale niezmiennie urzekający sposób.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

Polecamy
Ostatnio dodane