Sztuka
Wystawa "Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku"

Wystawa "Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku"

  • 2018-03-12, , godzina 11:00, do 2018-03-22
  • wstęp wolny
  • Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

Opis

Aukcja Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku to wystawa, na której szczególną uwagę przykuwa przede wszystkim fenomenalna praca Piotra Uklańskiego przedstawiająca rozbryzganą krew. W Polsce artysta szerokiej publiczności znany jest z incydentu z 2008 roku, kiedy to podczas ekspozycji w Zachęcie jego pracę „Naziści” pociął szablą Daniel Olbrychski, oburzony, że został w niej wykorzystany jego wizerunek. Wystawę zamknięto, przed jej ponownym otwarciem Uklański zabrał pracę z Zachęty. Sześć lat później sprzedano ją za niemal 570 tys. funtów (2,7 mln złotych), co uczyniło go wówczas najdroższym polskim artystą. Uklański od lat 90-tych mieszka w Nowym Jorku, a o jego pozycji najlepiej świadczy fakt, że reprezentuje go jedna z najważniejszych nowojorskich galerii – Gagosian Gallery. To przez nią przewinęły się takie nazwiska jak Damien Hirst, Jeff Koons, Jean-Michel Basquiat czy Roy Lichtenstein. Prezentowana na wystawie praca „Blood Doped” pochodzi z cyklu, nad którym Uklański pracował przez siedem lat i którego zwieńczeniem była wystawa w Dallas Contemporary w Londynie. Jedna z prac ze słynnego cyklu pokazywana była w 2012 roku na wystawie „Piotr Uklański – czterdzieści i cztery” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Co nietypowe u artysty, wystawione na aukcji dzieło wykonane z użyciem atramentu jest oszczędne w formie, a jednocześnie wprowadza w kontemplacje, niesie za sobą odczuwalny ładunek emocjonalny. Cena wywoławcza wynosi 150 tys. złotych.

Prace Piotra Uklańskiego częściej można oglądać w zagranicznych galeriach i muzeach niż w Polsce. Widowiskowe dzieło artysty pochodzące z cyklu poświęconego krwi od 12 marca będzie można oglądać na wystawie Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku w Warszawie. Wśród wystawionych artystów znaleźli się także najbardziej znani i cenieni polscy twórcy m.in. Wilhelm Sasnal, Norman Leto, Oskar Dawicki, Zbigniew Libera i Zuzanna Bartoszek.

457 tys. dolarów (1,5 mln złotych) zapłacono z kolei w 2008 roku w Londynie za tryptyk „Palące dziewczyny” Wilhelma Sasnala. Zaczęto wtedy mówić o „efekcie Sasnala” – błyskotliwej karierze w amerykańskim stylu: od skromnego absolwenta ASP do artysty o międzynarodowej renomie. Świat poznał Wilhelma Sasnala po monograficznej ekspozycji jego prac, którą w 2002 roku przedstawiła Fundacja Galerii Foksal na targach ArtBasel. W prezentowanej na wystawie pracy „Bez tytułu” Sasnal używa czarnej linii by osiągnąć karykaturę zwyczajnego przedmiotu. Cena wywoławcza pracy to 120 tys. złotych. W katalogu uwagę przykuwa również praca Agaty Bogackiej „On the grass” z 2001 roku. Prezentowane dzieło namalowane zostało jeszcze na studiach jako część pracy dyplomowej. Składała się na nią seria obrazów będących wariacjami na temat dzieł znanych z historii sztuki, takich jak „Śmierć Marata” Davida czy właśnie „Śniadanie na trawie” Maneta. Ich bohaterowie to na pracach Bogackiej współcześni rówieśnicy artystki: używają telefonów komórkowych, palą papierosy, Marat nosi dredy, a na ciele Olimpii widać ślady po kostiumie kąpielowym. Cena wywoławcza pracy to 18 tys. złotych.

Na wystawie pojawią się także prace artystów, o których głośno zrobiło się z powodu filmów i książek wydanych w ciągu ostatnich kilku lat. Film „Serce miłości” opowiadający o burzliwym związku Zuzanny Bartoszek i Wojciecha Bąkowskiego trafił na ekrany kin pod koniec stycznia tego roku. Obraz podbił serca widzów i zwrócił uwagę na twórczość warszawskich artystów. Na wystawie można oglądać prace na papierze Bartoszek „Bez tytułu”, pokazywaną wcześniej w Londynie (cena wywoławcza to zaledwie 900 zł), oraz komplet prac (odbitki fotograficzne i akwarela na taśmie filmowej) Bąkowskiego (cena wywoławcza: 15 tys. zł). W 2015 roku na ekrany kin wszedł film „Performer” o Oskarze Dawickim – jednym z najciekawszych polskich artystów. Na wystawie znajdzie się jego praca „Odmawiam” (cena wywoławcza: 3 tys. złotych). Szerokim echem odbił się również zeszłoroczny film Normana Leto „Photon” opowiadający o powstaniu życia i materii z naukowego punktu widzenia. Za budowanie pomostu między sztuką a nauką artysta został uhonorowany tegorocznym Paszportem Polityki. 30 stycznia 2018 roku na rynku ukazała się książka „Detoks” stanowiąca zapis korespondencji między młodym artystą a Zdzisławem Beksińskim. Pod młotek pójdą dwie prace Leto, w tym „Autoportret z Leną”. To podkolorowany wydruk plakatu do filmu „Sailor” opowiadającym o związku artysty z tytułową Leną. Na wystawionym obrazie bohater filmu – Norman Leto, siedzi na kanapie, a na jego kolanach leży kochanka. Cena wywoławcza pracy to 4,8 tys. złotych.

Na wystawie znalazło się blisko 60 prac artystów, którzy zmienili tendencje w sztuce po 1989 roku. Poza wspomnianymi już nazwiskami oglądać można dzieła Radka Szlagi, Zbigniewa Rogalskiego, Pauliny Ołowskiej, Doroty Buczkowskiej czy artystów zaliczanych do nurtu „Zmęczonych Rzeczywistością” – Tymka Borowskiego, Bartka Materki, a także Pawła Althamera, bohatera wydanej w zeszłym roku książki Karola Sienkiewicza „Patriota wszechświata”. Wszystkie pójdą pod młotek już 22 marca.

Ostatnio dodane
Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.