Recenzje - Teatr

Napis jest wszędzie

2009-06-22 09:59:59 | Warszawa

 Tekstów na „ch" i od „cha" na murach, ścianach czy szkolnych ławkach znajduje się pełno. Zwykle z błędem pisane przez „h". Jednak nic z tej pisaniny nie wynika. W spektaklu „Napis" w warszawskim Teatrze Współczesnym wynika.

Ot, zwykła paryska kamienica i jej niby na poziomie mieszkańcy. Pewnego dnia wprowadza się nowy sąsiad i po krótkim czasie od tego wydarzenia na ścianie windy pojawia się tytułowy napis: „Lebrun=ch". Kto go napisał? Tutaj zaczyna się cała akcja ale nudnie się toczy i spektakl ogląda się bez większego zainteresowania. Skoro już mamy kupione bilety a niegrzecznie jest wychodzić w trakcie, czekamy, co będzie dalej. Milutko, grzeczniutko i uprzejmiutko...tak traktują siebie sąsiedzi. Nas głowa boli z nawału grzeczności politycznej i obłudy.

Ile można to znosić? Niedługo. Sąsiedzi bawią się na przyjęciu. Czarują się intelektualnie. Sypią błyskotliwymi anegdotami jak z rękawa. Ach, jacy oni są wykształceni, nowocześni i otwarci! Twierdzą, że religia to przeżytek, mężczyzna w ogóle nie różni się od kobiety a globalizacja to najgorsze zło. Banał w końcu się wytrze, a kołtun wyjdzie na wierzch. Tytułowy napis staje się symbolem zakłamania dzisiejszego świata, w którym tolerancja, równouprawnienie i wolność są tylko pustymi frazesami. Uff...nareszcie zrobiło się ciekawie. Jednak twórcy teatru Współczesnego nie do końca udźwignęli tekst.

Nazwiska aktorów mówią same za siebie. Marta Lipińska, Krzysztof Kowalewski, Janusz Michałowski, Agnieszka Pilaszewska, Leon Charkiewicz i Monika Krzywkowska kojarzeni są z profesjonalizmem i solidnością. „Napis" jest rzeczywiście solidnie i profesjonalnie przygotowany. Ale na tym się kończy. Zabrakło polotu.

Za tę samą sztukę zabrał się Grzegorz Sierzputowski reżyser teatru Politechniki Warszawskiej. Zapał młodych ludzi, ich rozumienie tekstu Géralda Sibleyrasa oraz rzetelne przygotowanie nadało „Napisowi" niebywały współczesny wydźwięk.

Marta Chowaniec
(marta.chowaniec@dlastudenta.pl)  

Słowa kluczowe: napis teatr współczesny warszawa recenzja opinie spektakl przedstawienie
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Tak to jest [0]
    pierre
    2011-02-01 14:09:13
    jak się oczekuje czegoś czego nie ma. Wydaje się, że pani Marta niewiele zrozumiała oglądając tę sztukę. Trzeba mieszkać z Francuzami, żeby zrozumieć o co chodzi. Pani Marta próbuje na siłę doszukać się czegoś co zdyskredytowało by autora sztuki. Nie ma polotu... bo niby po co miałby być. Taka jest Francja niestety. Bez polotu, sztuczna i pełna hipokryzji i cynizmu. I brawo autorowi, kóry miał odwagę to napiętnować.
  • Śmiejmy się z dyktatury poprawności [0]
    Dijkstra
    2010-01-27 15:52:31
    Ożywczy powiew sensu. Jak to dobrze, że ktoś w sztuce teatralnej daje słuszny odpór zalewającej nas poprawności politycznej. Na tle powszechnego stadnego pędu w kierunku dyktatury poprawnościowej Napis reprezentuje postawę osobną. Jedynie słuszny style of life przytłacza wszystkich myślących niezależnie i nie jest łatwo się mu oprzeć. Próbuje to uczynić bohater sztuki, ale ponosi porażkę. Treści nie warto opowiadać natomiast zobaczyć trzeba koniecznie, zwłaszcza tym, którzy aspirują do myślenia samodzielnego. Oczywiście deklarują samodzielność wszyscy, ale tylko nieliczni rzeczywiście mają odwagę, aby nie maszerować „w nogę”, ale szukać swojego własnego rytmu. Dla nich to pozycja obowiązkowa. Pełniejsza recenzja na moim blogu: http://fotelprzykominku.blox.pl/2010/01/Napis.html
Zobacz także
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

odmet
Odmęt - recenzja festiwalowa

Powrót do krainy wyobraźni zainteresuje nie tylko najmłodszych.

Polecamy
Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

lazarus
Lazarus - recenzja spektaklu

Czy warto zobaczyć ostatnie dzieło Davida Bowiego we wrocławskim Capitolu?

Ostatnio dodane
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.