Spektakle, przedstawienia

Opis spektaklu

W napisanej w 1973 r. jako słuchowisko radiowe Rzeźni Mrożek zastanawia się nad relacją między „naturą” a „kulturą” w człowieku, ukazując kulturę jako cienką zasłonę, skrywającą zwierzęce instynkty i okrucieństwo. Wszystkie jej roszczenia mogą zatem okazać się falsyfikatem, utopią lub pomyłką. Paganini zmienia się w rzeźnika, a filharmonia w rzeźnię, w której ma się odbyć koncert na woły, obuch, nóż i siekierę.


"Ryk szlachtowanych wołów, burczenie w brzuchu, zapach i widok spoconych nagich ciał na tyle odurza nasze zmysły, że zamykamy uszy na to, co postacie Mrożka mówią wprost. Nie przeciwko awangardowej sztuce pojawia się w Rzeźni ciało Skrzypka, określone przeze mnie jako trudne do obalenia quod erat demonstrandum. Gdzie indziej biją źródła jego samobójczego aktu. “Możesz tylko spowodować cudze życie, albo cudzą śmierć, czyli albo płodzić, albo zabijać (...). Sam nie możesz urodzić śmierci. Chyba że...” – powtarza kilka razy słowa Flecistki przed podjęciem ostatecznej decyzji. Dlaczego akurat ten problem przejmuje go tak bardzo? Odpowiedź znaleźć można kilka scen wcześniej. W trakcie rozmowy z Rzeźnikiem i Dyrektorem Skrzypek wypowiada kluczowe dla zrozumienia całej akcji słowa: “Ja na sztukę też gwiżdżę. Jeżeli w nią wierzyłem, to nie dla niej samej. Ja dla prawdy, mnie prawda tylko interesowała. A prawda musi być jedna. Jedna jedyna, niezniszczalna i odporna na wszystko. Prawda nie może być krucha, znikoma i śmiertelna”. I to właśnie w poszukiwaniu tej jednej jedynej i odpornej na wszystko prawdy zdecyduje się zamienić skrzypce na obuch, a następnie popełnia samobójstwo.
    Efektowna i efektywna zamiana świątyni najbardziej wzniosłej ze sztuk w parującą krwią rzeźnię nie odbywa się w sztuce Mrożka ani w imię tej pierwszej, ani przeciwko tej drugiej. Prawdziwe niebezpieczeństwo nie tkwi przecież ani w zakłamaniu wysoce estetycznej sztuki, sytuującej się po drugiej stronie życia, ani w demonstracyjnej bezpośredniości sztuki, która za wszelką cenę chce się z życiem równać. Prawdziwe niebezpieczeństwo niesie z sobą sztuka zamieniona w ideologię, święcie o tym przekonana, że tylko ona wyraża prawdę jedną i jedyną.
  Mocny jest czar dobrze pomyślanego przeciwstawienia. Nie dajmy się mu jednak zwieść na tyle, by po obejrzeniu Rzeźni rozpoczynać kolejną bezpłodną dyskusję nad wyższością jednych form sztuki nad innymi. Kusi świadomość posiadania prawdy “jedynej, niezniszczalnej i odpornej na wszystko”, jednak Mrożek jak na dłoni pokazuje fatalne skutki takiego pokuszenia. I bodaj należy mu wierzyć."Fragment tekstu Małgorzaty Sugiery do "Rzeźni"

Obsada i twórcy spektaklu

Twórcy spektaklu: reżyseria, muzyka, scenografia. Lista aktorów, pełna obsada, spektaklu Rzeźnia (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Bilety na spektakl

Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Rzeźnia.

Kiedy i gdzie grają

Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Rzeźnia (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Zdjęcia ze spektaklu

Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Rzeźnia (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Recenzje, wiadomości

Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Rzeźnia (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).

Komentarze i opinie

Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Rzeźnia (Teatr Narodowy - sala Bogusławskiego, Warszawa).
Polecamy
Premiery teatralne
Ostatnio czytane
Kaligula- Teatr Polski Wrocław
Prawo autorskie na deskach teatru. Co i jak można wykorzystać w spektaklu?

Spektakl to wielopoziomowy utwór, będący wynikiem pracy wielu twórców. Jak to wygląda z punktu widzenia prawa autorskiego?

Romans wschodni
"Romans wschodni" do zobaczenia na kanale Opery na Zamku w Szczecinie [WIDEO]

Całość 45-minutowego koncertu można zobaczyć za darmo w sieci.

O nich się mówi
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.