"Złota" Meryl Streep w kinie Iluzjon
2012-01-27 12:13:22 | WarszawaTo, że Meryl Streep „wielką aktorką jest” wie każdy, kto choć raz widział ją na ekranie. Gwiazda znana jest ze swego wielkiego zaangażowania w każdy projekt i z drobiazgowego przygotowywania się do roli. Mimo, że oglądamy ją na ekranie już od 35 lat każdy jej nowy film jest wydarzeniem oczekiwanym i komentowanym jeśli nawet nie ze względu na walory samego obrazu to na pewno z uwagi na kreację Streep.
W lutym będziemy mieli okazję oglądać jej filmowy portret Margaret Thatcher w niejednoznacznie przyjmowanej angielskiej produkcji Phyllidy Lloyd „Żelazna dama”. O ile jednak sam film budzi tu i ówdzie zastrzeżenia o tyle brawurowa kreacja Meryl Streep nikogo nie pozostawia obojętnym. Również w tym roku, na festiwalu filmowym w Berlinie, aktorka odbierze nagrodę za całokształt dorobku. Iluzjon proponuje zatem by przyjrzeć się dokonaniom aktorki, które zyskały uznanie w oczach przeróżnych jury, przyznających prestiżowe nagrody z Oscarem i Złotymi Globami na czele.
Meryl Streep była honorowana niezwykle często, bo trudno nie dostrzec jej mistrzostwa w budowaniu i prowadzeniu roli. Ale zdarzały się przecież absurdalne kiksy, jak choćby ten, że absolutnie doskonała kreacja w „Pożegnaniu z Afryką” Sydneya Pollacka nie została uhonorowana statuetką (choć miała nominację). Zatem tego tytułu w naszym przeglądzie zabraknie. Pojawią się jednak inne, z których aktorka może być naprawdę dumna, jak choćby znakomite filmy przełomu lat 70. i 80.: „Wybór Zofii” Alana J. Pakuli (do tej roli uczyła się polskiej wymowy), odważna obyczajowo „Sprawa Kramerów” Roberta Bentona, czy „Kochanica Francuza” Karela Reisza z jej podwójną – kostiumową i współczesną - rolą. Lata 90. nie przynosiły propozycji na miarę talentu aktorki. Ale w nowym wieku sytuacja znów się zmieniła. Pojawiły się: znakomite „Godziny” Stephena Daldryego a także „Adaptacja” Spike’a Jonzea. Aktorka stworzyła brawurowe portrety kobiet sukcesu w filmach „Diabeł ubiera się u Prady” Davida Frankela czy „Julie i Julia” Nory Ephron.
To oczywiście jedynie drobny wycinek imponującego dorobku wielkiej artystki, ale już ten mini-przegląd daje dobre pojęcie o jej niebywałym wprost kunszcie, popartym tytaniczną pracą. Warto zatem spędzić nieco czasu w Iluzjonie by dać sobie okazję obcowania ze sztuką aktorską naprawdę najwyższych lotów.
Przegląd potrwa w dniach 3-16 lutego 2012 r. Szczegóły na www.fn.org.pl
Plan projekcji:
3. II; godz. 19.30 Wybór Zofii (Sophie’s Choice) * r. Alan J. Pakula, USA 1982 150’
4. II; godz. 20.00 Julie i Julia (Julie & Julia) r. Nora Ephron, USA 2009 123’
5. II; godz. 20.00 Adaptacja (Adaptation) r. Spike Jonze, USA 2002 114’
6. II; godz. 20.00 Sprawa Kramerów (Kramer vs. Kramer) r. Robert Benton, USA 1979 105’
7. II; godz. 20.00 Kochanica Francuza (The French Lieutenant's Woman) r. Karel Reisz, Wielka Brytania 1981 123’
10. II; godz. 18.00 Diabeł ubiera się u Prady (The Devil Wears Prada) r. David Frankel, USA 2006 109’
15. II; godz. 17.30 Sprawa Kramerów (Kramer vs. Kramer) r. Robert Benton, USA 1979 105’
16. II; godz. 20.00 Żelazna Dama (The Iron Lady) r. Phyllida Lloyd, Wielka Brytania 2011 105’
Bilety w cenie 11-13 zł do nabycia w kasie kina Iluzjon Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej.
ip