Sztuka
Sinfonia Varsovia Kameralnie - Trio smyczkowe

Sinfonia Varsovia Kameralnie - Trio smyczkowe

  • 2018-03-07, , godzina 19:00
  • wstęp wolny
  • Orkiestra Sinfonia Varsovia, ul. Grochowska 272, Warszawa

Opis

Podczas trzeciego koncertu z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie usłyszymy muzykę przeznaczoną na trio smyczkowe. Zespół, który czasem pozostaje w cieniu bardziej popularnego kwartetu, jest dla muzyków wyjątkową okazją do ukazania indywidualnej wrażliwości. W tak małym składzie każdy jest solistą, jednak za sukces koncertu odpowiada w ogromnej mierze umiejętność współpracy. 

Trio smyczkowe prowadzone przez Adama Siebersa, drugiego koncertmistrza orkiestry Sinfonia Varsovia, dopełniają Dariusz Kisieliński na altówce i Katarzyna Drzewiecka-Szlachcikowska na wiolonczeli. Na trzecim koncercie z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie zespół zaprezentuje utwory na trio smyczkowe skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego – niezwykle cenionych i wciąż aktywnych kompozytorów oraz Józefa Kofflera i Romana Maciejewskiego –  twórców, których dzieła czekają na dokładniejsze poznanie.

Kiedy w 1931 roku Trio smyczkowe op. 10 Józefa Kofflera zabrzmiało na Festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Oksfordzie, wzbudziło ogromny zachwyt publiczności zgromadzonej w barokowym Sheldonian Theatre. Kompozytor w swoim utworze zręcznie godzi wywrotową metodę dodekafonii Schoenberga z tradycyjną konstrukcją formalną i upodobaniem do szerokich melodii. Dzięki temu po latach Trio smyczkowe op. 10 pozostaje jednym z najczęściej wykonywanych utworów Kofflera, zachęcając do odkrywania pozostałych dzieł pioniera polskiej dodekafonii.

Matinata Romana Maciejewskiego to utwór zaliczany do jego okresu fascynacji neoklasycyzmem, Jednak ulokowanie twórczości tego kompozytora w ramach jednego nurtu byłoby sporym uproszeniem. Roman Maciejewski jest bodaj jednym z najciekawszych outsiderów polskiej muzyki XX wieku. W wieku 22 lat został wyrzucony z Konserwatorium Muzycznego w Warszawie za organizację strajku w obronie Karola Szymanowskiego. Wojnę spędził w Szwecji, gdzie komponował muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana. Następnie na wiele lat osiadł w Stanach Zjednoczonych, gdzie był organistą w kościołach w Los Angeles. Po sukcesie amerykańskiego wykonania swojego Requiem, Maciejewski wyjechał ze Stanów i przez jakiś czas mieszkał samotnie w namiocie na pustyni, na jednej z Wysp Kanaryjskich. Jego muzyka, podobnie jak sam twórca, pozostaje nieco na uboczu, choć kiedy się po nią sięgnie, ma słuchaczowi bardzo wiele do zaoferowania.

Paweł Szymański i Krzysztof Penderecki to dwie osobowości, które w dużej mierze ukształtowały polską muzykę drugiej połowy XX wieku. W Trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Penderecki korzysta z tematów wprost zaczerpniętych z powstającej w tym samym czasie opery buffa, Król Ubu. Ironiczne i pełne dystansu spojrzenie na świat, stanowiące o sukcesie jego opery, przejawia się również w charakterze tematów muzycznych Tria, nakreślonych z subtelnym przymrużeniem oka.

10 utworów na trio smyczkowe pochodzi z czasu, gdy 25-letni Paweł Szymański definiował swój własny, unikalny język muzyczny, który stał się jego znakiem rozpoznawczym po dziś dzień. Muzyka Szymańskiego to silnie zakorzenione w tradycji motywy i melodie, które kompozytor ukazuje w nowych kontekstach, używając niezwykle wyrafinowanych narzędzi. Powstaje w ten sposób świat dźwiękowy, w którym muzyka przeszłości rezonuje w nieoczywisty i często przewrotny, ale niezmiennie urzekający sposób.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.