Razem o dyplomacji kulturalnej
2011-09-09 11:53:02 | WarszawaJuż 12 września, na Litwie, ruszy pierwsza edycja warsztatów z dyplomacji kulturalnej XXI wieku. Uczestnicy z Litwy przez cały tydzień będą poznawać źródła i znaczenie kultury w kreowaniu marki narodowej. Poznają narzędzia budowania wizerunku państwa i sprawdzą się w tworzeniu autorskich projektów promocji kultury państwa na zewnątrz. Organizatorami warsztatów są Collegium Civitas, Instytut Adama Mickiewicza, Dyrekcja Trockiego Historycznego Parku Narodowego oraz Instytut Polski w Wilnie.
Współczesna dyplomacja to nie tylko relacje międzypaństwowe, ale także międzynarodowa współpraca otoczenia gospodarczego, kulturalnego i NGO’s. Celem warsztatów z dyplomacji kulturalnej jest wyposażenie słuchaczy w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu promocji kultury państwa za granicą i budowania marki narodowej.
Program warsztatów łączy wiedzę z pogranicza kulturoznawstwa, filozofii, socjologii i stosunków międzynarodowych. Słuchacze zdobędą wiedzę na temat historii i rozwoju dyplomacji kulturalnej i jej zastosowania w praktyce na przykładzie Polski. Uczestnicy odkryją różne definicje i znaczenia pojęcia „kultura” oraz poznają rolę dyplomacji kulturalnej w społeczeństwach wielokulturowych. Zajęcia prowadzą wykładowczynie socjologii, politologii i filozofii z Collegium Civitas, m.in. dr Barbara Markowska, dr Anna Siwek i dr Paulina Codogni.
Celem zajęć jest zaangażowanie uczestników w wymianę poglądów i pobudzenie twórczego myślenia na temat praktycznego wykorzystania potencjału kulturowego do promocji kraju. Oprócz wykładów, projekcji filmów i dyskusji, uczestnicy wezmą udział w debatach oksfordzkich. Będą mogli wykazać się zdobytą wiedzą na temat dyplomacji kulturalnej, ale także umiejętnością pracy w grupie, komunikacji i retoryki. Na zakończenie warsztatów słuchacze zaprezentują projekty własnych kampanii promocyjnych opracowane w grupach pod okiem konsultantów.
Uczestnikami warsztatów są litewscy działacze społeczni, którzy zajmują się kulturą lub chcą wykorzystywać w swojej pracy wiedzę na temat kultury. Są wśród nich praktycy pragnący poszerzyć swą wiedzę na temat kultury i dyplomacji o zagadnienia z zakresu filozofii, socjologii, a także studenci i młodzi doktoranci, chcący wykorzystywać w przyszłej pracy szeroko pojętą kulturę jako narzędzie promocji ich kraju zagranicą.
ip