Opis
Mikołaj Długosz
Pogoda ładna, aż żal wyjeżdżać
Kilka lat temu wybitny brytyjski fotograf i znawca fotografii Martin Parr wydał pierwszy album zatytułowany Boring Postcards. Na pierwszy rzut oka wydawało się, że nie sposób lepiej dobrać tytułu dla tej kolekcji pocztówek z lat 70. i 80., które sławiły „uroki” nowoczesnych osiedli, ośrodków wypoczynkowych i centrów handlowych. Po chwili jednak nie sposób było oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z prawdziwym dokumentem minionej epoki.
Projekt Mikołaja Długosza bierze za punkt wyjścia te same założenia, które legły u podstaw przedsięwzięcia Brytyjczyka, niemniej efekt jest, jak się zdaje, jeszcze bardziej zaskakujący. Znów mamy tu do czynienia z pozornie banalnymi widokówkami. Domy wczasowe, osiedle z wielkiej płyty, sklepy, ośrodki wypoczynkowe, dworce, obiekty o nieokreślonym przeznaczeniu. Ale oglądamy znane nam świetnie miejsca takie, jakimi były na przełomie lat 70. i 80. A w Polsce – to oczywiste – od tego czasu zdarzyło się naprawdę dużo i widać to w otoczeniu, które – na tamtych pocztówkach – wydaje się jednocześnie bardziej siermiężne, ale i czystsze, bardziej przemyślane niż to, co możemy obserwować dzisiaj. Barwne zdjęcia zebrane przez Mikołaja Długosza zaskakują świetną kompozycją (często podpisane są przez wybitnych fotografów, jak Andrzej Świetlik) i operują językiem wizualnym znacznie bardziej nowoczesnym, niż nam się może wydawać.
Autor selekcji postawił na jakość i zdecydował się korzystać z oryginalnych materiałów fotograficznych, dzięki czemu po raz pierwszy możemy oglądać fotografie robione na przełomie lat 70. i 80. w doskonałej jakości technicznej (fotografowie korzystali z diapozytywów kodaka). Pogoda ładna, aż żal wyjeżdżać to projekt zabawny, ale i stanowiący fenomenalny dokument epoki. Jednocześnie ujawnia nieznaną kartę historii polskiej fotografii, która była już wówczas na prawdziwie światowym poziomie.
Krzysztof Miękus, Dlaczego nudne pocztówki nie są tak nudne, jak się zdaje?
Mikołaj Długosz urodził się w 1975 roku. W 2002 roku ukończył PWSFTviT w Łodzi. Brał udział w wystawach zbiorowych: w Galerii FF (Łódź, 2005), w Galerii Zoo (Warszawa, 2005), na Festiwalu Nova Polska w Lille z projektem Polska Diary, który prezentowany był później w Centre Pompidou (Paryż, 2004). Za okładkę magazynu „Laifstyle” otrzymał nagrodę Chimera 2005 w trzeciej edycji Międzynarodowego Konkursu Projektowania Prasowego. Autor bloga nudnepocztowki.blog.pl (http://www.nudnepocztowki.blog.pl)
Pierwsza odsłona projektu Pogoda ładna, aż żal wyjeżdżać prezentowana była w Yours Gallery (2006). Towarzyszyło jej wydanie albumu pod tym samym tytułem.
Pogoda ładna, aż żal wyjeżdżać
Kilka lat temu wybitny brytyjski fotograf i znawca fotografii Martin Parr wydał pierwszy album zatytułowany Boring Postcards. Na pierwszy rzut oka wydawało się, że nie sposób lepiej dobrać tytułu dla tej kolekcji pocztówek z lat 70. i 80., które sławiły „uroki” nowoczesnych osiedli, ośrodków wypoczynkowych i centrów handlowych. Po chwili jednak nie sposób było oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z prawdziwym dokumentem minionej epoki.
Projekt Mikołaja Długosza bierze za punkt wyjścia te same założenia, które legły u podstaw przedsięwzięcia Brytyjczyka, niemniej efekt jest, jak się zdaje, jeszcze bardziej zaskakujący. Znów mamy tu do czynienia z pozornie banalnymi widokówkami. Domy wczasowe, osiedle z wielkiej płyty, sklepy, ośrodki wypoczynkowe, dworce, obiekty o nieokreślonym przeznaczeniu. Ale oglądamy znane nam świetnie miejsca takie, jakimi były na przełomie lat 70. i 80. A w Polsce – to oczywiste – od tego czasu zdarzyło się naprawdę dużo i widać to w otoczeniu, które – na tamtych pocztówkach – wydaje się jednocześnie bardziej siermiężne, ale i czystsze, bardziej przemyślane niż to, co możemy obserwować dzisiaj. Barwne zdjęcia zebrane przez Mikołaja Długosza zaskakują świetną kompozycją (często podpisane są przez wybitnych fotografów, jak Andrzej Świetlik) i operują językiem wizualnym znacznie bardziej nowoczesnym, niż nam się może wydawać.
Autor selekcji postawił na jakość i zdecydował się korzystać z oryginalnych materiałów fotograficznych, dzięki czemu po raz pierwszy możemy oglądać fotografie robione na przełomie lat 70. i 80. w doskonałej jakości technicznej (fotografowie korzystali z diapozytywów kodaka). Pogoda ładna, aż żal wyjeżdżać to projekt zabawny, ale i stanowiący fenomenalny dokument epoki. Jednocześnie ujawnia nieznaną kartę historii polskiej fotografii, która była już wówczas na prawdziwie światowym poziomie.
Krzysztof Miękus, Dlaczego nudne pocztówki nie są tak nudne, jak się zdaje?
Mikołaj Długosz urodził się w 1975 roku. W 2002 roku ukończył PWSFTviT w Łodzi. Brał udział w wystawach zbiorowych: w Galerii FF (Łódź, 2005), w Galerii Zoo (Warszawa, 2005), na Festiwalu Nova Polska w Lille z projektem Polska Diary, który prezentowany był później w Centre Pompidou (Paryż, 2004). Za okładkę magazynu „Laifstyle” otrzymał nagrodę Chimera 2005 w trzeciej edycji Międzynarodowego Konkursu Projektowania Prasowego. Autor bloga nudnepocztowki.blog.pl (http://www.nudnepocztowki.blog.pl)
Pierwsza odsłona projektu Pogoda ładna, aż żal wyjeżdżać prezentowana była w Yours Gallery (2006). Towarzyszyło jej wydanie albumu pod tym samym tytułem.