Opis
Tak pięknej pracy Witkacego na rynku sztuki nie było już dawno. „Portret dziewczynki na tle pejzażu” to dzieło klasy muzealnej, analogiczne znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Twórczość największych polskich mistrzów pasteli pójdzie pod młotek na aukcji Prace na Papierze: Sztuka Dawna już 14 czerwca.
Filozof, malarz, dramaturg, powieściopisarz, wybitny teoretyk narkomanii, czciciel Peyotlu, największy demon Podhala – tak pisał o Witkacym jego serdeczny przyjaciel Rafał Malczewski. W czasach kryzysu Witkiewicz otworzył szereg przedsiębiorstw w tym m.in. Firmę Portretową – to w niej powstały najbardziej znane prace artysty. Znajdujący się w katalogu „Portret dziewczynki na tle pejzażu” Witkiewicza stanowi brawurowy przykład i tour de force jego umiejętności jako pastelisty i portrecisty. W tle artysta umieścił niezwykle różnorodnie naszkicowany pejzaż, świadczący o wyjątkowej klasie dzieła, tak rozbudowane tła zdarzały się jedynie w przypadku największych jego portretów, bardzo rzadko – prac na papierze. Pod młotek pójdzie również „Portret Jadwigi Fabrycy” autorstwa Witkacego. Z oblicza modelki bije subtelny erotyzm i dyskretne piękno. Uwagę zwracają ogromne, drapieżne oczy. To one szczególnie pociągały artystę w płci przeciwnej.
Uwagę kolekcjonerów na pewno zwróci szkic Stanisława Wyspiańskiego przedstawiający Józefa Mehoffera siedzącego na kanapie w paryskiej pracowni artystów. Mimo skrajnych charakterów malarze zaprzyjaźnili się. Urodzeni w tym samym roku razem uczęszczali do szkoły, a potem studiowali na ASP. Wspólnie pobierali nauki u Jana Matejki. Podczas pobytu w Paryżu stworzyli projekt witraży w kościele Mariackim, niestety konflikt między nimi narastał i w październiku 1983 zerwali kontakt. Prezentowana na aukcji praca pochodzi z 1981 roku, czasów rozkwitu ich przyjaźni. W katalogu znalazł się również szkic do projektu kurtyny Teatru Miejskiego w Krakowie, nad którym Mehoffer i Wyspiański pracowali. Konkurs na kurtynę wygrał ostatecznie Henryk Siemiradzki. Projekt Wyspiańskiego i Mehoffera z motywami fantastycznymi osnutymi wokół Wawelu i Wisły, nie zachował się.
Na aukcji pojawi się również praca Teodora Axentowicza – jednego z najwybitniejszych polskich mistrzów pasteli. Elegancka formuła portretowa artysty zbliżała go do najbardziej cenionych i rozpoznawalnych na artystycznej scenie Paryża portrecistów epoki w tym m.in. Jamesa Whistlera. W prezentowanym portrecie „Starość i Młodość” Axentowicz ubiera pojawiającą się na pierwszym planie kobietę w ekstrawagancki strój – zieloną, swobodną suknię oraz zdobne pawie pióra. Rude włosy modelki, jej kształtne usta i urokliwy, acz pewny wzrok rodzą skojarzenia z kobietami prerafaelitów. W tle, za głową kobiety, widać spoglądającą w kierunku modelki tajemniczą postać – starca uosabiającego wiek dojrzały. Drugą pracą Axentowicza, która pójdzie pod młotek jest „Święcenie wody”. Kanwę dla powstania pracy stanowiło Święto Jordanu. Witalny charakter uroczystości Axentowicz podnosił w realizowanych pastelowych kompozycjach. Malarz za pomocą delikatnego, srebrzystego koloru i subtelnej kreski potrafił ożywić duchowy charakter huculskich obrzędów oraz aury przyrody, która im towarzyszyła.
Na aukcji prezentowanych jest łącznie 118 prac klasyków polskiej sztuki nowoczesnej od Jana Piotra Norblina do twórców połowy XX wieku. W katalogu znalazły się akwarele, pastele, rysunki Władysława Czachórskiego, Juliana Fałata, Piotra Michałowskiego, Leona Wyczółkowskiego, Juliusza Kossaka, Jana Stanisławskiego, Józefa Pankiewicza, Jacka i Rafała Malczewskiego. Katalog otwierają prace Antoniego Uniechowskiego, jednego z najważniejszych rysowników i ilustratorów doby PRL.
Aukcja Prace na Papierze: Sztuka Dawna: 14 czerwca 2018, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
Wystawa obiektów: 4-14 czerwca 2018, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny