Sztuka
Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim

Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim

  • 2008-04-07, , godzina 17:00
  • Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa
  • Zobacz profil >>

Opis

Wystawą poświęconą tradycji konstruktywizmu w plakacie Muzeum Plakatu w Wilanowie rozpoczyna cykl wydarzeń towarzyszących tegorocznemu jubileuszowi 40-lecia Muzeum.  Prezentowane prace pochodzą ze zbiorów własnych, a jedną z idei przeglądu  jest przybliżenie publiczności bogactwa i znaczenia wilanowskiej kolekcji.

Na wystawie zobaczymy plakaty klasyków konstruktywizmu, takich jak Henryk Berlewi, Mieczysław Berman obok późniejszych mistrzów fotomontażu: Wojciecha Fangora, Romana Cieślewicza i innych. Zaprezentowane zostaną także prace twórców abstrakcji geometrycznej i typografii, m. in.: Bogusława Balickiego, Ewy Stanisławskiej-Balickiej, Huberta Hilschera, Leszeka Hołdanowicza, Lexa Drewinskiego, Tadeusza Piechury, Sławomira Iwańskiego, Władysława Pluty i najmłodszego pokolenia artystów. W sumie, ekspozycja obejmie ponad 300 plakatów pochodzących ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie.

„Wystawa ma dać odpowiedź - opowiada komisarz wystawy, Anna Zabrzeska-Pilipajć  - jak ten nurt,  jego założenia filozoficzne, podejście do kompozycji, sposobu obrazowania, użycia technik plastycznych, przede wszystkim fotomontażu oraz całkowicie nowatorskiego zastosowania typografii - wpłynął na rozwój plakatu polskiego."

Według zasad konstruktywizmu sztuka powinna przemawiać formą prostą, obiektywną i logiczną. Artysta ma przekazywać treść środkami, które dzięki swej uniwersalności będą czytelne dla każdego odbiorcy, niezależnie od jego wrażliwości artystycznej. Twórcy konstruktywizmu starali się uczynić swą sztukę funkcjonalną, na usługach przeciętnego człowieka. Tymi zasadami kierowała się awangarda artystów radzieckich lat 20. XX wieku. Były one propagowane w nowoczesnych szkołach sztuk projektowych WChUTEMAS w Związku Radzieckim, Bauhaus w Niemczech oraz w ośrodkach artystycznych Holandii, Francji, Węgier i Czech.

Do Polski ruch ten z socjalistycznej Rosji przeszczepiony został przez Władysława Strzemińskiego, Katarzynę Kobro, Mieczysława Szczukę i Teresę Żarnowerównę. Koncepcje niemieckiego Bauhausu, holenderskiej grupy De Stijl, konstruktywistów francuskich, propagował w Polsce Henryk Berlewi, studiujący na wielu uczelniach za granicą i przebywający w latach 1922-23 w Berlinie. Ideę grup Cercle et Carré, Abstraction-Création przeniósł na polski grunt, aktywny ich członek i współzałożyciel, Henryk Stażewski.

Ośrodkiem polskiej myśli konstruktywistycznej do dziś pozostaje Łódź, w której już w latach 20. XX wieku tworzyli awangardowi artyści i teoretycy tego nurtu.

Wystawa potrwa do 11 maja.


Polecamy
Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.