Przebudują Dworzec Gdański
2009-09-09 14:45:56 | WarszawaPodpisanie umowy na przebudowę stacji Warszawa Gdańska oraz wybudowanie przejścia podziemnego łączącego dworzec kolejowy ze stacją metra oraz z Żoliborzem
Poprawa komfortu pasażerów, zwiększenie przepustowości stacji, dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczoną zdolnością poruszania się oraz integracja komunikacji miejskiej z koleją - to główne założenia przedsięwzięcia.
Modernizacja stacji Warszawa Gdańska została podzielona na dwa etapy. W trakcie I etapu przebudowane zostaną tory oraz dwa perony wraz ze wszystkimi pozostałymi elementami infrastruktury kolejowej. Przebudowa pozwoli nie tylko zwiększyć przepustowość stacji ale także przystosować parametry infrastruktury do obowiązujących przepisów. Inwestycja ma ogromne znaczenie również z racji planowanych prac na linii średnicowej. Po zakończeniu prac związanych z I etapem przedsięwzięcia, możliwe będzie wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na linii średnicowej i przeprowadzenie robót na stacji Warszawa Wschodnia.
Stacja Warszawa Gdańska zostanie również przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną zdolnością poruszania się np. osób niepełnosprawnych, czy matek z małymi dziećmi. Wejścia do przejścia podziemnego i wyjścia na perony zostaną wyposażone w windy.
W trakcie I etapu wybudowane zostanie również przejście podziemne między stacją PKP Warszawa Gdańska a stacją metra Dworzec Gdański, które połączy również oba te obiekty bezpośrednio z Żoliborzem. Budowa przejścia podziemnego pozwoli pasażerom kolei i metra warszawskiego na dogodne przesiadki, co wpłynie na zwiększenie roli kolei w obsłudze ruchu aglomeracyjnego.
W II etapie inwestycji, wybudowane zostaną pozostałe dwa perony kolejowe oraz zmodernizowana zostanie część towarowa stacji.
Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm: Skanska S.A. (lider) i Skanska DS a.s., które zostało wybrane w drodze przetargu. Koszt robót I etapu to 129 437 128,47 zł (brutto). Inwestycja będzie finansowana przez PKP PLK S.A. oraz m. st. Warszawa. Planowany termin zakończenia prac: przełom III/IV kwartału 2010 r.
ip
Fot. wikipedia.org