W upały klimatyzacja musi działać
2009-07-30 12:38:01 | WarszawaBlisko jedna trzecia stołecznych autobusów wyposażona jest w klimatyzację. Zgodnie z zapisami zawartymi w umowach z przewoźnikami urządzenia te muszą być sprawne i wykorzystywane w sposób minimalizujący wpływ wysokiej temperatury powietrza na komfort podróżowania. Zarząd Transportu Miejskiego przeprowadza kontrole i reaguje na sygnały pasażerów.
W przypadku największego przewoźnika - Miejskich Zakładów Autobusowych urządzenia klimatyzacyjne uruchamiane są przed rozpoczęciem kursów, gdy prognozy meteorologiczne przewidują, iż danego dnia maksymalna temperatura powietrza przekroczy 22 stopnie Celsjusza (pomiary przeprowadza także przewoźnik w ciągu dnia). Pozostali przewoźnicy - Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki oraz firma ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 - 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.
Nadzór ruchu ZTM przeprowadza wyrywkowe kontrole prawidłowego funkcjonowania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. W okresie największych upałów odbywa się to nawet codziennie. Tylko w lipcu, w wyniku takich kontroli, po wykryciu nieprawidłowości na przewoźników nałożonych zostało 56 kar. Kontrole nie są prowadzone w trybie alarmowym, gdzie po każdym sygnale na miejsce udaje się pracownik ZTM.
Trafiające do Zarządu Transportu Miejskiego, np. za pośrednictwem infolinii, anonimowe sygnały o tym, że w pojeździe komunikacji miejskiej nie działa klimatyzacja, lub kierowca odmówił jej włączenia, są przekazywane właściwemu przewoźnikowi, który powinien wyjaśnić sytuację i niezwłocznie podjąć kroki w celu usunięcia uchybień. Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych, traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku po przekazaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.
ip