Studenci prawa z Akademii Leona Koźmińskiego korzystają z technologii VR
2019-07-23 12:14:29 | WarszawaTechnologia VR rozkwita. Poza rozrywką, jest stosowana w wielu dziedzinach. Gra oparta o wirtualną rzeczywistość, wykorzystywana w programie magisterskich studiów na kierunku prawo w Akademii Leona Koźmińskiego, jest pierwszą taką inicjatywą w Polsce.
Uczelnia stworzyła grę edukacyjną dla przyszłych prawników. Po założeniu gogli VR studenci przeprowadzają oględziny miejsca przestępstwa.
Gra edukacyjna dla studentów prawa
Wyobraź sobie prokuratora na miejscu zbrodni. Wchodzisz do przestronnego pokoju. Ostrożnie podnosisz z szachownicy figurę. Otwierasz szufladę. Za biurkiem na krześle widzisz denata z pistoletem w ręku i raną postrzałową głowy. Teraz mężczyzna idzie w głąb pokoju. Otwiera sejf. Ale czy nie popełnił błędu?
Oceni to wykładowca. Bo rzecz nie dzieje się naprawdę. Człowiek przeprowadzający oględziny miejsca zbrodni jest studentem. Uczy się właściwego postępowania na miejscu zdarzenia w rzeczywistości wirtualnej. Musi działać tak, jakby już był specjalistą w zakresie kryminalistyki.
- Student jest w wirtualnym pokoju. Jego zadanie to zabezpieczenie śladów i dowodów rzeczowych, aby ustalić charakter zdarzenia. W przypadku zabójstwa trzeba odpowiedzieć na pytanie, kto był sprawcą. - wyjaśnia autorka scenariusza wirtualnej gry, prof. Monika Całkiewicz, Prorektor ds. studiów prawniczych i Dyrektor Kolegium Prawa w ALK.
Uczestnicy zajęć wcielają się w rolę śledczego. Następnie wykładowca analizuje ich pracę, wskazując popełnione błędy, np. pominięcie śladów lub nieprawidłową kolejność ich zabezpieczania. - Nawet specjaliści je popełniają. Dlatego pożyteczne będzie uczenie przyszłych prawników profesjonalnych praktyk przez doświadczenie, które do złudzenia przypomina rzeczywistą sytuację - przekonuje prof. Całkiewicz.
Podobnie edukacyjną wartość nowoczesnej technologii widzi pomysłodawczyni projektu, Daria Andrews: - Student ma się poczuć, jakby uczestniczył w realnych oględzinach. Na razie ma do dyspozycji dwa pomieszczenia, ale to dopiero początek. Projekt jest rozwijany, dodajemy kolejne elementy, nowe dowody, powstały już nowe scenariusze. W przyszłości zamierzamy wykorzystywać VR także do nauki innych przedmiotów.
- Technologia VR to tylko przykład nowoczesnej metody dydaktycznej stosowanej na uczelni - dodaje Daria Kowalska. - Podczas zajęć nasi dydaktycy korzystają z opasek do pomiaru koncentracji i okularów 3D. Technologie cyfrowe są wykorzystywane przez nas jako technika dydaktyczna na zajęciach z zarządzania projektami, przedsiębiorczości czy finansów.
ip
fot. materiały własne ALK