Premiery - Teatr

Jan Peszek jednoosobowo. Premiera w Teatrze IMKA

2010-11-10 11:00:32 | Warszawa

Jednoosobowy pokaz warsztatowego mistrzostwa - przez godzinę Jan Peszek wygłasza wykład na temat wyobcowania współczesnej sztuki i jej twórców, używając do tego celu nie tylko akademickiego tekstu, ale niemal każdej części ciała, spektakl jest jednocześnie utworem muzycznym.  Premiera 12 listopada w Teatrze IMKA.

"Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego" można by uznać za przykład wygłupu niegdysiejszej awangardy. Jednak w fenomenalnym wykonaniu Peszka wychodzi fenomen projektu Schaeffera, będącego apoteozą sztuki, a jednocześnie kpiną z jej dumy, prezentującego artystę jako kapłana i błazna w jednej osobie.

To kapitalne, że - wydawałoby się - niemożliwy projekt Schaeffera znalazł ucieleśnienie w "niemożliwym" aktorze Janie Peszku.

Spektakl powstał w 1963 roku w ciągu kilku dni, ale przez długie lata nie był wykonywany, co zresztą kompozytor jakby przewidział nadając mu charakterystyczne dopełnienie. Jest w tym cały Schaeffer z jego wiarą w przyszłość: nie istniejący, lecz możliwy! Pisząc „Scenariusz” i dopełniając go elementami dramaturgicznymi Schaeffer od razu myślał o wykonawcy; był nim Jan Peszek. Kompozytor pilnie obserwował aktora i „układał” mu rolę niejako na przyszłość.

Prawykonanie „Scenariusza” odbyło się dopiero po latach, gdy Peszek stał się aktorem innego już typu, w pełni odpowiedzialnym za sceniczny, słowny interpretatorski kształt powierzonego mu dzieła. W osobie Jana Peszka „Scenariusz” znalazł interpretatora jedynego i najwłaściwszego (Peszek gra też utwór w języku angielskim; prawykonanie tej wersji w Salzburgu).

Peszek trzyma w napięciu audytorium i zaskakuje coraz to nowymi akcjami. Kompozycja ma tempo dobrego filmu; poszczególne sceny rozgrywane są co do sekundy, dopiero pod koniec utworu (niema scena z wiolonczelą – tak ważna potem  sztuce „Zorza”) – kiedy audytorium chwyciło już całkowicie sens utworu, aktor stosuje coś w rodzaju psychicznego relaksu i po prostu zaczyna się utworem bawić.

Kompozycja ma charakter wykładu na temat socjologicznych problemów nowej muzyki. Aktor ilustruje na wielu przykładach niedomogi, niedostatki i fałsze, jakie wynikają ze społecznego, komercjalnego i nieautentycznego już uprawiania sztuki.
Tekst jest ostry w swej wymowie i brzmi jak oskarżenie. Ale obok niego przewijają się teksty prozatorskie, poetyckie i dramatyzowane, wykraczające absolutnie poza przyjęty na początku temat.

„Scenariusz” jest pełen kontrastów. Schaeffera interesowało od lat (podobnie, jak Gombrowicza) różnice kultur duchowych grup społecznych; masa wydawała mu się zwykłym, wulgarnym myślowo uproszczeniem.

Nikt nie jest człowiekiem zwykłym – to wymysł niedojrzałych teoretyków. Uduchowienie nie może polegać na pozie, musi być wykrywalne w samych aktach myślowych człowieka, w jego stosunku do świata.

Bogusław Schaeffer
„Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego”

reżyseria Jan Peszek
Obsada: Jan Peszek

Teatr IMKA
premiera 12 listopada 2010


Źródło: Teatr IMKA

Słowa kluczowe: Bogusław Schaeffer Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego teatr imka
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
ŁÃłÅźko pełne cudzoziemcÃłw
W Teatrze Capitol będzie "Łóżko pełne cudzoziemców" [FOTO] Warszawa

Podwójna premiera sztuki 22 i 26 lutego w Teatrze Capitol w Warszawie!

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.

Legendy warszawskie
Warszawski Teatr Capitol zaprasza na "Legendy Warszawskie" Wojciecha Malajkata [FOTO] Warszawa

Teatr zaprasza młodych widzów do wspólnego odkrywania tajemnic oraz magicznych miejsc Warszawy.

Polecamy
anderSEN O TEATRZE
"anderSEN O TEATRZE" - spektakl na podstawie baśni we Wrocławskim Teatrze Lalek

Cały proces powstawania widowiska jest dokumentowany w postaci reportażu filmowego w odcinkach.

MÃłj pierwszy raz
Spektakl "Mój pierwszy raz" nową premierą Teatru Polonia w Warszawie Warszawa

Występują Agnieszka Krukówna, Natalia Berardinelli, Mirosław Haniszewski/Kamil Maćkowiak i Antoni Pawlicki, a reżyseruje Krystyna Janda.

Polecamy
Ostatnio dodane
ŁÃłÅźko pełne cudzoziemcÃłw
W Teatrze Capitol będzie "Łóżko pełne cudzoziemców" [FOTO] Warszawa

Podwójna premiera sztuki 22 i 26 lutego w Teatrze Capitol w Warszawie!

Republika marzeń
"Republika marzeń" Brunona Schulza w Polskim Teatrze Tańca

Autorzy odkłamują mit o prozie Schulza jako niedostępnej dla teatru.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.