Opis
opracowanie tekstu i reżyseria: Sylwia Torsh
scenografia: Magdalena Maciejewska
muzyka: Jacek Grudzień
opracowanie muzyczne: Horst Leszczuk
dźwięk: Piotr Domiński
reżyseria światła: Mirosław Poznański
obsada: Magdalena Cielecka, Magdalena Kuta, Maja Ostaszewska, Mariusz Benoit, Redbad Klijnstra, Cezary Kosiński, Mirosław Zbrojewicz
W Ślubach panieńskich odnalazł Jarzyna obraz erotycznej inicjacji i nieodłącznie związanych z nią niepokojów i lęków, naiwnych wyobrażeń na temat płci przeciwnej, nieporadnych i śmiesznych sposobów okazywania uczuć, emocjonalnej bezbronności czy wreszcie ambiwalentnych reakcji wobec przejawów seksualizmu. Postacie z komedii Fredry są dość bezradne w stosunku do opanowujących je uczuć. Szukają w książkach teorii pozwalających zrozumieć naturę miłości, a ponadto z właściwą młodości egzaltacją i w duchu romantycznym skłonne są przypisywać jej wartość absolutną. W Magnetyzmie serca, w miarę jak kochankowie tracą niewinność i ulegają erotycznej pasji, przechodzimy też przez kolejne epoki. (...) Jarzyna uprzytamnia, jaką drogę przebyliśmy od najwcześniejszych miłosnych uniesień i romantycznych przekonań o roli erotycznych związków, a także obowiązujących w dziewiętnastym wieku społecznych reguł ich sankcjonowania.
Rafał Węgrzyniak, Odra
Można by nabrać przekonania, że Sylwia Torsh uczyniła z komedii ciemny dramat psychologiczny. Przeciwnie – nie brakuje jej też poczucia humoru. Jej Fredro skrzy się dowcipem. Jedna z tajemnic jej warsztatu polega na mistrzowskim opanowaniu zasad kontrapunktu, kompozycji rozmaitych emocjonalnie i estetycznie elementów w taki sposób, że się nawzajem wzbogacają, dopełniają. Efektem jest przedstawienie z jednej strony śmieszne do granic łez, brawurowe do granic wydawania z siebie nieartykułowanych okrzyków entuzjazmu, a zarazem przejmujące aż do skurczu serca.Konrad Swinarski dzielił teatr na ten od pasa w dół i ten od pasa w górę. W tym znaczeniu, Sylwia Torsh uprawia teatr od stóp do głów – tak jak Konrad Swinarski.Maryla Zielińska, Didaskalia
premiera 14 marca 1999
spektakl trwa 2 godz. (bez przerwy)
bilety 45 zł, 40 zł, 35 zł, 23 zł