Opis spektaklu
BIESY VR to wystawa-spektakl, prototyp nowego utworu teatralnego.
BIESY VR to adaptacja powstałego w 2018 roku spektaklu Natalii Korczakowskiej do nowego medium - wirtualnej rzeczywistości.
BIESY VR to niepowtarzalne doświadczenie, którego widz jest współautorem.
Możliwość wyboru oferowana publiczności w ramach Biesów VR jest bezpośrednim nawiązaniem do nurtującej Dostojewskiego kwestii wolnej woli, do której obsesyjnie wraca w postaci Szygalewa i jego dążenia do sformułowania nowego ładu społecznego. „ Mój wykład zajmie przynajmniej dziesięć wieczorów, podług rozdziałów mojej pracy” mówi Szygalew. Utopijna wizja nowego ustroju, której podstawą było marzenie o nieograniczonej wolności, stała się w realizacji wykładnią nieograniczonego despotyzmu. 10 wieczorów, na które zaprasza widzów Szygalew, to zatem niebezpieczne i ryzykowne terytorium, gdzie przestają obowiązywać przyjęte także w teatrze kryteria i reguły, gdzie ideologie sączą się w intymnej atmosferze osobistych rozmów postaci z powieści Dostojewskiego. Biesy VR to jednocześnie niezwykła możliwość oddania za pomocą technologii polifonicznej struktury powieści Dostojewskiego – mówi Natalia Korczakowska.
Doświadczenie zaczyna się we Foyer, gdzie znajduje się instalacja video z zapisem wstępu do wykładu Szygalewa (w tej roli Halina Rasiakówna). To przestrzeń oczekiwania na wejście w świat wirtualny, a także zaproszenie publiczności do gry z wizerunkiem tej postaci z Biesów. Szygalew, zgodnie z fragmentem powieści (część II, rozdział „U naszych”), który jest punktem wyjścia całej adaptacji, zaprasza widzów do wysłuchania wykładu, w ramach którego planuje przedstawić projekt nowego ustroju społecznego.
Następnie widzowie zaproszeni zostają na górne foyer, gdzie czeka na nich dziesięć okularów VR, odpowiadające 10 wieczorom Szygalewa. To wejście w wirtualny świat Biesów, gdzie widz ma intymny kontakt z innymi bohaterami Dostojewskiego. 10 wieczorów czyli 10 możliwych perspektyw, punktów widzenia oferowanych odbiorcom, z których może powstać wielość scenariuszy. Widz staje się świadkiem i uczestnikiem wydarzeń, a także współtwórcą przedstawienia. Od jego wyboru zależy, które fragmenty, w jakiej kolejności i w jakim zakresie, złożą się na opowiadaną historię.
Kolejnym punktem programu jest scena przesłuchania Szygalewa odgrywana w kameralnej przestrzeni Modelatorni. Halina Rasiakówna i Bartosz Porczyk w teatralnym sparingu na żywo to najbliższe tradycyjnej formie zdarzenie tego wieczoru. Choć przekształcenie go w wielogodzinny performans w przestrzeni, do której widz w każdej chwili może wejść lub z niej wyjść, znowu sytuuje je poza klasycznymi ramami tradycyjnego spektaklu.
BIESY VR wpisują się obrany przez STUDIO kierunek eksperymentów formalnych, których celem jest zniesienie granicy między teatrem a sztukami wizualnymi. To kolejna po cyklu opartym na pracy In Situ Daniela Burena realizacja idei teatrgalerii.
„BIESY VR”, NA PODSTAWIE POWIEŚCI FIODORA DOSTOJEWSKIEGO
Premiera 14 lutego 2020, STUDIO teatrgaleria,
kolejne prezentacje 15, 16 lutego oraz 28 i 29 marca 2020
Koncepcja, reżyseria: Natalia Korczakowska
Adaptacja „Biesów”: Natalia Korczakowska/Adam Radecki
Adaptacja VR: Jacek Nagłowski
OBSADA
Stanisław Brudny, Irena Jun, Tomasz Nosinski, Monika Obara, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Halina Rasiakówna, Sonia Roszczuk, Robert Wasiewicz, Ewelina Żak, Krzysztof Zarzecki, Andrzej Słomiński, Mirosław Zbrojewicz i inni.
Tłumaczenie Biesów: Adam Pomorski
Scenografia: Nicolas Grospierre, Olga Mokrzycka-Grospierre
Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
Kostiumy: Marek Adamski
Muzyka: Marcin Lenarczyk, Wojtek Zrałek-Kossakowski
Video: Marek Kozakiewicz
Postrprodukcja dźwięku przestrzennego: Artur Walaszczyk
VR Zdjęcia: Patryk Jordanowicz
Dźwięk: Marek Titow, Martyna Gromotka
Montaż: Jacek Nagłowski
VFX: Anna Giemzik, Przemysław Mastela
Stitching: Miłosz Hermanowicz
Współpraca produkcyjna: Joanna Skupinska, Artur Marchlewski, Karolina Grzybowska
Producent: Jacek Nagłowski
Produkcja: CENTRALA, STUDIO teatrgaleria